Пропускане към основното съдържание

Тъй като блогът се напълни с други неща (ревюта на инвестиционни посредници и т.н.) систематизирах по-интересните неща за законодателите тук: За читателите от Министерството на финансите и за законодателите.

Интересуваш се от данъците при получаване на доход от инвестиции? Виж тази страница.
Забелязах, че връзката към статията (намираща се в дясната страна на блога) не е много видима и затова слагам още една връзка тук.

Подводни камъни при ползването на Wise.com през 2021-2022-2023-2024 година

При регистрацията много потребители може да не разберат, че в полето "First name(s)" трябва да напишат не само малкото си име, но и презимето. По такъв начин, че като се съберат (конкатенират с интервал помежду им) полетата "First name(s)" и "Last name" да се получи пълното им име.

Би трябвало да има отделно поле за презимето за да се намали вероятността за подобна грешка.

Това може да засегне плащанията, защото някои банки и доставчици на платежни услуги не позволяват плащания, ако името на титуляра не съвпада напълно.

Изискват паролата да съдържа поне една цифра. Дори и когато паролата е много дълга.

Wise приеха снимка на моя паспорт и сложиха сложиха зелена чавка на икона „паспорт“, която показва, че са ме „верифицирали“. Но пропуснаха да обърнат внимание на това, че не съм си написал презимето.

Наложи се да пиша на поддръжката и да чакам да оправят проблема.

Обърнете внимание, че не ми разрешават да видя номера на сметката (т.е. реално да ползвам мултивалутната сметка за получаване и изпращане на долари), докато не вкарам поне 40 лева в сметката. 


Това може да стане с банков превод към левова сметка в Райфайзенбанк CitiBank CITIBGSFXXX (която е обща за всички клиенти, а не индивидуална, т.е. омнибус сметка) или с дебитна/кредитна карта. Таксата при плащане с дебитна карта е 21 стотинки, а таксата при банков превод е таксата на банката. Плащането трябва да е от банкова сметка на титуляра, не може да е от трето лице. Не може преводът да е чрез ePay.bg и EasyPay, трябва задължително да е от банкова сметка на името на титуляра (микросметката не е банкова сметка, въпреки че има IBAN).

В описанието на плащането се пише вашият идентификатор във Wise (защото по една и съща сметка пристигат депозитите от всички клиенти на Wise).

Ако нареждате превода от Райфайзенбанк CitiBank би трябвало да пристигне по-бързо, защото ще бъде вътрешнобанков.

Захранването с карта на Texim Bank не работи

При опит да платя с дебитната карта (издадена от Тексим Банк) не се получава. От банката казват, че не се виждат неуспешни опити за плащане и да си сменя статичната парола, а от Wise казват да се обърна към банката.

Банката потвърди, че от тяхна страна няма блокиране на плащания към Wise. Помислих си: Ползвам от „старите“ карти, може и от това да е. А каква е разликата между „старите“ карти и тези, които издават в момента - не ми е много ясно.

След като си взех нова карта от „новите“ пак същия проблем (наложи се да закрия старата карта, защото не може да имам допълнителна карта от „новите“ с основна карта от „старите“).

Накрая си направих акаунт в Револют. Вкарах 40 лева с картата на Тексим Банк (с която не можах да захраня Wise) - транзакцията мина веднага.

Значи Revolut може да се захранва с картата на Тексим Банк, Wise не може.

После се сетих, че трябва да имам 40 лева и някакви стотинки отгоре (за да платя таксата на Wise за вкарване на 40 лева). Вкарах още 25 лева в Револют (с картата на Тексим Банк, която не работеше при Wise) - без проблем. (Минималната сума за добавяне в Revolut с карта е 25 лева.)

Други банки признават, че блокират плащания към Wise - ОББ и ПроКредит Банк

Клиент на ПроКредит Банк коментира:

ProCredit блокират плащания през POS към Wise. От личен опит. По телефона ми обясниха, че били “съмнителен доставчик” и автоматично блокирали плащанията към тях. Вероятно и други банки вече го правят…

Клиент на ОББ коментира:

Ползвам TransferWise (f*ck it, няма да ги наричам Wise) от няколко години. Както за ЮЛ, така и за ФЛ. От около 2 години, ОББ блокираха трансферите към тяхната сметка в Уникредит през е-банкирането им. Можеш да го правиш само в някой клон на баМката (разбира се, таксичката е леко по-висока). В повечето клонове си нямат идея и винаги питат - ама защо не ползвате е-банкирането за тези операции? - Като им кажеш и веднага звънят на ЦО за обяснение.

Питал съм самото ОББ (многократно), защо е така и има ли възможност да се промени - последния полит-коректен отговор беше (преди около 6 месеца) - политика на баМката.

Когато го адресирах въпроса към TransferWise - човечето от чата обясни, че не е техен проблем и да съм се обърнел към моята си баМка. Значи и на тях не им дреме, че може да загубят клиент/и.

Ограничения от кои държави може да се получават плащания в USD (т.е. ограниченията не важат за други валути)

След като внесох 40 лева във Wise имах изненада - като цъкна на бутона за показване на SWIFT кода излиза списък с държави. Това не го очаквах.

Има ограничение от кои държави може да е плащането. Не е ясно как се тълкува това - дали трябва държавата на платеца и държавата на банката на платеца да са в списъка едновременно или е достатъчно само банката му да е в държава от списъка или само платеца да е в държава от списъка.

По закона за всеобщата гадост - най-вероятно най-неизгодното тълкуване е валидно  (трябва както банката, така и титуляра на сметката да са в разрешените държави за да може да се получи плащане към сметката при Wise).

Пишете в коментарите дали плащането към сметката ви във Wise е минало и какво са ви казали от поддръжката за това (ако ви се е налагало да получавате такива преводи).

Слава на Летящото спагетено чудовище - най-интересните държави са в списъка (САЩ, множество европейски държави). Но броят на разрешените държави е малък за съжаление. И почти всички „офшорни“ зони ги няма в списъка.

Тези ограничения важат за получаване на доларови преводи. За получаване на преводи в евро не знам да има ограничения.

Допълнение от ноември 2022 година: вече не показват списък с държави, от които може да се получават плащания, а вместо това има списък държави, от които не може да се получават плащания. Прави впечатление, че повечето „офшорни“ зони не са в този „черен“ списък (освен United Arab Emirates).

Публикували са тук списъка с държави, от които не може да се получават USD SWIFT преводи: What countries can I receive USD from? 

Oграничения на база държавата, където е установен клиента

Ограничения за това кои клиенти нямат право да създават акаунт или да се логват във вече създаден акаунт:

Which countries can I use Wise in?

Ограничения за това кои клиенти имат право да получават долари по мултивалутната си сметка:

Can I get USD account details?

На цитираната по-горе страница има списъци с ограничения:

  • Клиентите от кои държави не могат изобщо да получат номера на сметки за получаване на USD.
  • Клиентите от кои държави могат да получават преводи в USD само от САЩ (т.е. не могат да получават USD преводи от извън САЩ).
  • Клиентите от кои държави не могат да получават директен дебит.

Захранване на сметка в Interactive Brokers чрез ACH посредством Wise

Банковите данни от Interactive Brokers се взимат след създаване на deposit notification чрез натискане на бутона "Get Instructions" от раздела "Bank Wire" (за клиенти на европейските клонове на Interactive Brokers, сащанците няма нужда да ползват Wise, защото имат възможност да ползват ACH от тяхната банкова сметка в САЩ).

Избира се "ACH" от менюто на Wise като вид на превода.

Взима се "ABA routing number" от данните за плащане, които Interactive Brokers дава, и се пише в полето "ACH routing number" на Wise. В този случай двата номера съвпадат. Клиенти потвърдиха, че плащанията през ACH минават без проблеми. В последната стъпка от нареждането на трансфера има поле, в което се пише идентификатора на сметката в Interactive Brokers (започващ с U и продължаващ с числа).

Допълнение: от Interactive Brokers започнаха да не харесват доларовите преводи от Wise. Писах за това в статията за Interactive Broker (потърсете "Проблем с преводите в долари от Wise към IB").

Захранване на сметка в Interactive Brokers чрез SEPA от мултивалутната сметка на Wise - не работи (27 август 2022)

Wise отказват да приемат нареждания за SEPA към Interactive Brokers. Проверих това след като прочетох оплаквания от клиенти в Reddit. Проверих и дали IBAN-а е актуален. Проверих и дали ще сработи ако изпиша името на титуляра коректно: с интервал преди Zrt или без. Не става и в двата случая - значи по номер на IBAN е ограничението (проверих също и с име на титуляра "test test test").

Защита на снимките за верификация

Ползвах този метод за защита: Защитавайте си сканираните документи, които пращате онлайн за верификация - така леко затруднявате измамниците и има вероятност да решат да не ползват вашите документи за измамите си

При снимане на паспорта сложих прозрачна пластмасова опаковка с надписи (клиентски номер и споменаване на Wise), а при снимане на селфито си залепих на брадичката лист с надпис:

To be used only for verification of

Wise account

membership number P11111111

Приеха ми тези снимки без проблем. Снимани бяха със смартфон.

Предишната статия за Wise: Ограничения при ползване на TransferWise за захранване на сметки при инвестиционни посредници (не го прилагат строго) 

Изгодно ли е да се ползва Wise?

Обмяната на валута става при курс около половин процент (около 0,45%). Което не е особено изгодно ако сумата е голяма и имате по-добра алтернатива (Interactive Brokers).

Тарифата за ползването на мултивалутната сметка и картата: Wise multi-currency account pricing.

Таксата за получаване на „USD wire transfers“ е $4,14 (това е таксата за SWIFT преводите в долари; няма такса за получаване на USD при ползването на „ACH“ и „bank debit“ - т.е. за получаване на долари в рамките на САЩ). Което е по-добре от българските банки, които типично имат по-голяма такса за получаване на доларови преводи от други банки (чрез SWIFT).

What are the fees to receive USD?

We only charge a 4.14 USD fee to receive wire transfers.

How it works

When you receive a wire transfer to your account details, we’ll take 4.14 USD off the amount received from the sender. For example, if you’re sent 1,000 USD, we’d take off 4.14 USD and add 995.86 USD to your balance.

You can receive USD for free

There’s no fee to receive ACH payments, or any other kind of payment that uses your ACH routing number.

При теглене на USD от Interactive Brokers към Wise използвах  "routing number", но в системата на Interactive Brokers този номер е "ABA routing number". А от Wise казват, че няма такса ако се ползва ACH routing number. Може би затова са наложили такса.

Имаше грешка при името на платеца - системата захапа няколко символа от адреса и ги добави в името. Основанието за превода (reference) също беше сбъркано - системата захапа по-голямата част от адреса вместо да погледне в полето 70 на SWIFT съобщението, където имаше "Withdrawal".

Допълнение от 2024 година: при теглене от Interactive Brokers към Wise (инициира се от Client portal на Interactive Brokers след като се "линкнат" двата акаунта) не ми взима такса (нито от страна на IB, нито от страна на Wise; ползвам безплатното теглене месечно, което ми се полага).

Когато се изпращат пари през ACH таксата е само 0,39 USD.


За банков превод ("Wire") в рамките на САЩ няма допълнителна такса от страна на Wise, но друга банка може да си дръпне такса от $12-$20:


За SWIFT превод (банков превод в долари извън САЩ) има допълнителна такса от 2,90 USD (т.е. таксата е 0,39 USD + 2,90 USD):

Важно е да не се обърка държавата/адреса на получателя на превода с адреса на банката, където получателят има сметка. 

За изпращането на евро с банков превод таксата е 0,28 EUR, което в сравнение с българските банки е изгодно (само TBI Bank може да ги бие по ниска такса - 50 стотинки за левов или SEPA превод, повечето български банки имат поне около половин евро такса за SEPA превод, а за SWIFT превод в евро таксата е колкото за доларов SWIFT превод - т.е. много повече). Обаче имайте предвид, че TBI Bank не разрешава преводи към Interactive Brokers и не ми даде официален отговор по електронната поща с обяснение.

За преводите в евро чрез SWIFT пишат:

If you're sending EUR to someone outside of the SEPA, you'll be charged the Wise fee + an additional 3.55 EUR.

Тоест при преводите в евро през SWIFT в допълнение към таксата от 0.37 EUR имат такса от  3.55 EUR за това, че преводът става през SWIFT, а не през SEPA.

Общо таксата за изпращане на евро през SWIFT е 3.92 евро.

За сравнение - за SWIFT преводите в евро българските банки типично дерат колкото за SWIFT превод в долари (при ПИБ таксата за SWIFT превод е минимум 20 евро).

За получаване на долари в рамките на САЩ („ACH“ и „bank debit“ - т.е. без да се минава през SWIFT) няма такса.

За получаването на преводи в следните валути няма такса:  EUR, GBP, AUD, NZD, RON, HUF, SGD.

Картата на Wise не изглежда особено изгодна сравнена с картата на Revolut, защото предполагам, че ползват същия валутен курс с 0,45% отклонение (който е малко по-добър от типичния валутен курс на банките, но не е по-добър от валутния курс на Revolut за суми, които не надвишават безплатния месечен лимит на Revolut).

Издаването на картата на Wise струва 5 GBP според тарифата, която цитирах по-горе. Но регистрираните потребители виждат цена 14 лева (което е малко повече от 5 GBP според валутния курс в момента):

Срокът на валидност на дебитната карта е 5 години (питах поддръжката, не намерих тази информация на сайта, дадоха ми грешна информация - че картата е валидна 3 години; след като поръчах карта през 2022 година разбрах, че е валидна до 2027 година, което е точно 5 години разлика). За сравнение - срокът на валидност на картата на Revolut е 5 години и струва 9,99 лв (с евтината доставка).

На сайта на Wise пише, че ако поръчаме втора карта старата карта ще продължи да е валидна до датата на изтичане.

Will my current card still work until I get the new one?

Yes, your current card will work until the last day of the month it expires.

Обаче бутон "Order a new card" не виждам никъде, възможно е да се появява чак след като съм получил картата си (поръчах я, но не съм я получил). Допълнение: няма бутон за поръчка на нова карта, има само бутон "Replace card", който когато бъде натиснат излиза меню: 

Добра идея е преди да тръгнете на пътуване да вземете нова карта, ако смятате че има риск старата да изтече преди да сте се прибрали у дома. Освен това е добре да имате и втора карта, скрита някъде другаде - ако ви откраднат чантата, където ви е основната карта, да имате резервна. Когато пътувате трябва да имате карти от различни издатели и да нямате доверие на издателите на картата, че ще продължи да предоставя услугата непрекъснато и без проблеми (да имате пари в брой в случай, че всичките ви карти спрат да работят).

Обичайна практика е финтех компании като Wise, Revolut и други да блокират сметки, докато искат да им предоставите документи и докато разглеждат документите ви, да гонят клиенти без обяснение. Това е свързано с театъра на сигурността във връзка със спазването на законодателството за прането на пари и финансирането на тероризма - така го спазват (или се преструват, че го спазват) с цел да не ги глобят.

Защо не е разумно да държим всичките си пари в банковата система и да имаме доверие на дебитните и кредитните си карти (че ще работят безотказно)

Преди да отидете на почивка в чужбина се запознайте с риска да останете без достъп до парите си заради неактуализирани лични данни

Регистрираните потребители виждат, че левовите преводи струват 84 стотинки.

Допълнение от 2023 година: таксата е 1,01 лв за левов превод към левова сметка в българска банка.

За Revolut писах в тази статия:

Подводни камъни при ползването на Revolut през 2021 година

Ползване на Wise за големи суми

Възможно е да ви поискат допълнителни документи. Предварително не е ясно точно какви документи ще ви поискат и дали (подобно на Revolut) ще ви изгонят (ако преценят, че разходите за compliance costs във връзка със задържането ви като клиент са твърде много и не си струва - това явление се нарича risk appetite понякога).

На тази страница обясняват какви искания за представяне на документи да очаквате: What documents might I need for a large transfer?

Ако държите повече от €15,000 в EUR ще ви начислят наказателна лихва от 0,40% годишно (т.е. вие ще им плащате за това, че ви съхраняват парите). 

Такса за захранване на сметката с дебитна или кредитна карта

На сайта не успях да намеря информация за тази такса. Единствения начин, по който разбрах за нея е да започна процеса по внасяне на пари с дебитна/кредитна карта. От снимката на екрана се вижда, че тази такса е 0,53% (т.е. близо половин процент). Пробвах със сумите 40 лева и 1000 лева - получава се този процент. За захранване на 40 лева ми взе 21 стотинки. За захранване на 1000 лева ми иска 5,30 лв, което не е изгодно (по-добре да захраня с банков превод, който ще ми струва около 1 лев в зависимост от банката).

Това значи, че за суми около 180-200 лева има смисъл да се ползва дебитна карта, а за по-големи суми - банков превод за около 1 лев.

Може да се генерират извлечения с адрес на множество езици

Това е полезно когато се налага да се регистрирате някъде и удостоверявате адрес с банково извлечение, битова сметка и т.н. Макар, че платежната сметка във Wise не се води „банкова сметка“ има някакъв шанс, че ще успеете да я ползвате за верификация. Клиент на Interactive Brokers потвърди, че са му приели извлечението от Revolut за доказване на адрес.

Освен сащански английски и великобритански английски може да поискате извлечението на хонгконгски китайски, чешки, френски, немски, унгарски, индонезийски, италиански, японски, полски, португалски, румънски, руски, испански, турски и украински.

Лимитирани поръчки (2022 година)

Wise са пуснали лимитирани поръчки. Наричат ги "Auto Convert".

Понякога курсът се отклонява с повече от размера на таксата за обмяна (0,47%) и може да излезе по-изгодно от обмяна на фиксинга (от графиката се вижда, че курсът се е колебал между 1.925428167 и 1.961661292; тоест можело е да се купи евро по-изгодно, но не и да се продаде). Не знам обаче каква ликвидност е имало на тези курсове.

Тази функция за сега е пусната само за някои потребители (да я тестват).

Прехвърлих 100 евро от Revolut към Wise за да пусна лимитирана поръчка. Еврото пристигна за около минута (не се сетих да пусна хронометър да засека точно колко секунди отне SEPA превода).

Пуснах поръчката за обмяна така, че да е на малко по-добър курс, отколкото фиксинга на БНБ (за да се компенсира загубата от таксата на Wise, която е около половин процент):

С Revolut съм успял да обменя евро към левове на 1,9571 (по-добър от фиксинга на БНБ, без такси от страна на Revolut, на тарифния план без месечна такса). Интересно ще бъде дали при Wise също може да се прави изгодна обмяна от евро към лев.

Допълнение: поръчката се изпълни!

Успях да продам 100 евро за левове на по-добър валутен курс, който компенсира таксата от 53 цента (близо половин процент).

Чаках почти месец за да се изпълни поръчката.

Допълнение: успях да продам на още по-добър курс. Чаках 12 дена да се изпълни поръчката.

Показва се валутен курс 1,98015, обаче ефективният валутен курс (след отчитане на таксата от 53 цента) е 1,9697, което е 0,7% по-добър курс от фиксинга на БНБ.

Не знам каква е вероятността следваща поръчка да се изпълни на такъв курс. И дали и по-големите поръчки ще минават на добър курс. Зависи от пазара.

Пуснах поръчка за обмяна на курс 1,968 (малко по-добър от курса на БНБ за да компенсира таксата от близо половин процент):

Поръчката се изпълни на 1,96831. С отчитане на таксата ефективният валутен курс е 1958,43/1000,25=1.95794. Което е 0,1% по-добър валутен курс от фиксинга на БНБ.

В рамките на минути преди да се изпълни тази пръчка ми се изпълни поръчка в Revolut на 1,96. Явно по едно и също време е имало волатилност.

Основно ползвам Revolut за купуване на левове. Другия ми резервен вариант е Vivid + Curve (ползвам Curve, защото валутният курс на Vivid не е добър и кешбекът вече не компенсира това).

Дебитната карта на Wise

Поръчах дебитна карта и се появиха нови възможности - виртуална дебитна карта. И стана ясно, че картата е валидна 5 години от датата на издаване (а не 3 години както ми бяха казали първоначално).

Сега е 19 май, картата се очаква да пристигне на 10 юни. Ползвах по-евтиния метод за доставка ("безплатна" доставка). Допълнение: картата пристигна на 6 юни (понеделник - обикновено на този ден пристигат писмата от чужбина). Тоест картата пристигна 18 дена след поръчката (4 дена преди крайния срок).

Адресът за доставка може да е различен от адреса, който е регистриран. Написах го на кирилица и системата ми го прие. Чакам да видя как е излязъл на плика. Допълнение: на плика излезе коректно на кирилица, както съм го написал (само името на държавата е на латиница).

Активирането на картата става след получаването ѝ на физически POS терминал като се вкара в устройството и се въведе пин код (чип и пин плащане). След това може да се ползва и безконтактно. Аналогично е активирането на картата на Revolut.

Подобно на Revolut може да се изключват някои функции на картата - плащанията онлайн, тегленията на банкомат.


Не ми стана ясно какво значи "Mobile Wallets". Може би имат предвид Apple Pay и Google Pay? За сравнение - в Revolut няма категория "Mobile Wallets", там плащанията през мобилните портфейли може би се изключват като се изключат онлайн плащанията или безконтактните плащания (не съм тествал).

Има и функция "Freeze card", с която се изключват всички видове плащания с картата.

След като активирах картата се появиха нови възможности - мога да изключвам плащанията с магнитна лента и безконтактните плащания:

Снимка на екрана от 2024 година (променили са леко дизайна):

При виртуалните карти има аналогични възможности за настройка:

Разбира се няма настройки за магнитната лента и безконтактни плащания, защото виртуалните карти нямат магнитна лента и чип с антена (намотка) за безконтактни плащания. Обаче има опция за плащанията с Google Pay, наречена „Mobile wallets“.

Странно защо има опция за Chip and PIN след като картата няма чип. Но има PIN код (има възможност да го видите като натиснете на бутона Show PIN). 

Има и опция за тегления на банкомат. Може би през Google Pay става тегленето от банкомат, като се доближи телефона до банкомата. Не знам дали трябва едновременно Mobile wallets и ATM withdrawals да са разрешени за да се тегли от банкомат.

Под раздела "Cards" се намира бутона "Account limits", от където се задават лимитите за различните видове операции с картата. (Важат общо за всички карти?)


Може да се зададат лимит за следните операции: тегления на банкомат, онлайн плащания, контактни плащания (с чип и пин) и плащания с мобилни портфейли (защо са ги сложили в една категория?), безконтактни плащания, плащания с магнитната лента.

Лимитите по подразбиране за безконтактни плащания:

При натискане на бутона "Change to maximum amount" лимитите за безконтактни плащания се увеличават oт 500 EUR дневно до 1000 EUR дневно. Месечният лимит не се увеличава!

Лимитите по подразбиране при плащания с магнитната лента (плъзгане на картата, което е различно от пъхането ѝ с цел ползване на чипа):

При натискане на бутона "Change to maximum amount" лимитите за плащания с магнитната лента се увеличават на 1200 EUR  (дневния лимит) и 6000 EUR (месечния лимит).

В една категория са сложили плащанията с чип и PIN (пъхане на картата в POS терминал) и мобилни портфейли (Google Pay и Apple Pay):

При натискане на бутона "Change to maximum amount" лимитите увеличават на 10 000 EUR  (дневния лимит) и 30 000 EUR (месечния лимит).

Лимитите по подразбиране за онлайн плащания:

При натискане на бутона "Change to maximum amount" лимитите за онлайн плащания се увеличават на 10 000 EUR  (дневния лимит) и 30 000 EUR (месечния лимит).

Лимитите по подразбиране за тегления на банкомат:

При натискане на бутона "Change to maximum amount" месечният лимит за теглене на банкомат се увеличават на 4000 EUR, а другите лимити (на една операция и на ден) не се увеличават.

Прави впечатление, че лимитите за магнитните плащания (с магнитната лента, плъзгне на картата) са относително по-ниски.

Подразбира се, че тези лимити важат общо за всички карти. Дали е така наистина - не съм пробвал да взема втора пластмасова карта за да потвърдя.

Външен вид на картата и защита от фотографиране

Номерата на картата са от задната страна и не са релефни, което прави защитата на картата от фотографиране възможна с тънка лепенка (ако покритието е релефно този метод не е подходящ, но картата може да се защити от фотографиране като се увие с хартия, обаче така ще се ползва само безконтактно). Тъй като лепенките, които ползвах леко прозират, сложих над цифрите парченца хартия.


Ако вечно държите изключена функцията за плащане онлайн няма да може крадците-фотографи да я ползват за плащане онлайн, но пък е добре да си оставите отворена възможността да ползвате картата за онлайн плащания, ако се наложи (въпреки, че има възможност да ползвате виртуална карта за целта). 

Тези лепенки лесно се махат и ако ми се наложи мога да прочета номера на картата и да пазарувам на виртуален POS терминал с нея. Номерата на картата са достъпни и през сайта на Wise, от там може да си вземете и виртуална карта.

Добра идея е да държите функцията за плащане с магнитна лента изключена, защото ако някой крадец-фотограф се сдобие с номерата на картата ви ще може да направи магнитна карта клонинг и да си пазарува с нея. Има смисъл да я включвате само ако пътувате в държава, където масово ползват стари POS терминали, които четат само магнитната лента.

Допълнение от 2022 година

Вече предлагат "еко" карти, на които е отпечатано името на клиента, но ги няма другите данни (номер, дата на валидност и т.н.). Цената на картата е 11 лева (еднократно, няма месечни такси). Не ми е известно дали предлагат и от стария тип, с отпечатани номера (затова внимавайте ако сега се регистрирате каква карта избирате - по-добре е да изберете по-сигурната карта, която няма отпечатан номер).

Всички данни на картата (номер, дата на валидност и т.н.) може да се видят в приложението.

Как да се ползва най-изгодно картата

Тъй като таксата за обмяна е около половин процент може да излезе по-изгодно да ползвате Interactive Brokers за да купите желаната валута (таксата при IB е с минимален праг от $2, което прави този метод неизгоден за твърде малки суми) и след това да ползвате едното безплатно теглене на валута месечно, което се предлага от Interactive Brokers. Този метод не е приложим за валутите, които Interactive Brokers не поддържа да бъдат теглени - като например BGN, RON. Но може да теглите от Interactive Brokers популярни валути като EUR, USD, GBP.

Зареждането на мултивалутната смекта във Wise с дебитна карта не е изгодно заради таксата за това.

Тоест най-изгодно излиза да се получават плащания по мултивалутната сметка и да се харчат в същата валута без превалутиране. Питал съм поддръжката и казаха, че нямат нищо против да се ползва Wise без да се обменя валута вътре в системата. (Wise най-много печелят от обмяната на валута така че за Wise не е особено изгодно потребителите да ползват системата им без да обменят валута.)

Не съм тествал функцията за лимитирани поръчки на Wise за да проверя дали има шанс поръчка на изгоден курс да се изпълни (както се изпълни при Revolut - продадох евро за да купя левове при курс малко по-добър от фиксинга на БНБ). Лимитираните поръчки във Wise се наричат "Auto conversions".

Ограничения

От сметката във Wise не могат да се изпращат пари към "криптовалутни платформи". Но могат да се получават пари от такива платформи, ако те са регулирани в ЕС или UK.

You can't send money to a cryptocurrency platform.

You can receive money to your Wise account from a platform that deals with cryptocurrencies — as long as the platform is regulated and/or supervised in the EU or UK.

Допълнение от 2023 година: махнаха теста "You can't send money to a cryptocurrency platform.". Но в общите условия продължава да е в списъка със забранени дейности "payments for the purpose of purchasing cryptocurrencies".

Допълнение от 2024 година: изрично добавиха текст, че не могат да приемат преводи от Binance, обаче продължава да стои текста, че да приемат преводи от криптовалутни борси, регулирани в EU и UK:

You can receive money to your Wise account from a platform that deals with cryptocurrencies — as long as the platform is regulated and/or supervised in the EU or UK.
Note: we're not able to receive any payments from Binance.

Дали може да се изпращат преводи към Binance (Bitfinity UAB) не е ясно. Специфично са написали за получаване, не за изпращане. Корекция: при опит да въведа номера на сметката излиза съобщение за грешка (на снимката на екрана вдясно, тествано на 17 февруари 2024).

Според правилата на Wise (Acceptable Use Policy) не е възможно да се правят транзакции, свързани с платформи за спекулация с договори за разлика:

Platforms allowing the trading and/or exchanging of FX/CFD/options.

Но на практика не го спазват строго това правило, защото може да се получават и изпращат плащания от/към Interactive Brokers (даже има интеграция между двете платформи). Може би ограничават само плащанията към съмнителните платформи за CFD-та ("Forex" с огромен лост) и "бинарни опции" (бъкет шопове).

Забраняват и плащания във връзка с криптовалути:

Companies involved in the exchange or trading of cryptocurrencies, or any other virtual currencies.

Including payments for the purpose of purchasing cryptocurrencies.

Пише също така, че тези ограничения не се отнасят за "законни транзакции при ползване на картата на Wise":

The restrictions below do not apply to lawful transactions using the Wise Card. For more information on the acceptable use of the Wise Card, please see the Wise Card Supplement to the Customer Agreement. 

Тоест това би трябвало да значи, че е възможно с картова транзакция да се купуват криптовалути (но това типично не е изгодно, защото има големи такси).

Написаното на тази страница (че може да се получават транзакции от регулирани в ЕС и UK криптовалутни платформи) противоречи на забраната в Acceptable Use Policy. Предполагам, че е вярно изключението за платформи от ЕС и UK.

Тъй като махнаха текста, че е забранено да се пращат преводи към криптовалутни платформи може би е възможно да се пращат преводи към криптовалутни платформи, регулирани в ЕС и UK.

Отрицателни лихви

Потребителите с лични сметки във Wise може да държат до 3000 евро без да им бъдат налагани отрицателни лихви от 0,9% годишно върху сумата над този праг. Наричат отрицателната лихва "годишна такса", но това не променя същността ѝ.

What fee am I charged to hold large amounts of EUR?

We are updating our prices. From 19 April 2022, the EUR holding limits will change:

  • Personal customers have a free allowance of 3,000 EUR, while business customers have a free allowance of 30,000 EUR.
  • An annual fee of 0.9% will be charged for any amount that you hold in EUR above the allowance threshold

For our existing customers, these changes apply based on their region. Find out your notice period here. If you are already registered with us, the following conditions apply until then:

  • Personal customers have a free allowance of 15,000 EUR, while business customers have a free allowance of 70,000 EUR.

Your free allowance includes your EUR account and any EUR you hold in jars.

Ограничение от страна на Wise при плащания през Curve

Потребител се оплаква във форума на Curve:

I’ve been using Curve since the beta with my Wise cards as primary underlying cards and recently my Wise transactions through Curve started getting blocked. I contacted Wise and this is what they told me:

The limit-related decline you experienced in the case of this transaction is separate from the total limits of your card.

There are specific limits for this type of transaction, which all transactions with Curve can be classified as: account funding transactions .

This is a type of credit transaction, which is characterized by the use of your Wise card to fund an account account on another platform.This is a change we’ve recently enacted. There will soon be more changes coming to our policy on this type of transaction, the nature of which will be communicated to you via email - keep an eye on your inbox.*

The limits for this type of transaction are €450 or equivalent per day, or 3 transactions of this type per day.

These limits are also liable to change dynamically based on your card usage behavior, and which currency the transactions are in.

Since, looking at your transaction history, the majority of your transactions are ones made with Curve , the limit is possibly even lower for you due to the liability for dynamic change I mentioned.

Sorry for the inconvenience. Let me know if you have any questions.

This is quite annoying, they’re registering Curve as some kind of digital top up wallet.

Does Curve have any plans to bypass this?

Такса за картови транзакции за зареждане на сметки, хазарт, криптовалути

Освен това Wise има допълнителна такса от 2% в някои случаи (източник). Няма такава такса когато плащането е в евро и някои други по-популярни валути. Когато е в левове обаче има.

Are there fees when topping up e-wallets or other accounts which may be convertible to cash?

There is a 2% fee when using your Wise card to fund e-wallets and external accounts which may be convertible to cash (including, but not limited to, casino chips, cryptocurrencies and lottery tickets).

This fee applies to such transactions which are not in the below currencies.

If your Wise card is a Visa card

AUD, BRL, CAD, CHF, CZK, DKK, EUR, GBP, HKD, HUF, JPY, MXN, MYR, NOK, NZD, PLN, RON, SEK, SGD, TRY, USD

If your Wise card is a Mastercard card

AUD, CAD, CHF, EUR, GBP, HUF, JPY, NZD, PLN, SGD, USD 

Съобщението на Wise по електронната поща за промяна в таксите: 

We’re updating our Wise card fees from the 3rd of January 2023.

There are three main changes coming your way.

Ordering your Wise card.

Ordering a Wise card will now cost 15 BGN. We sadly had to increase our fees because it got more expensive for us to process card orders where you live. 

Cash withdrawals.

Our previous charges were overly complicated, and varied depending on the amount and number of times you withdrew cash within a month.

Now, you can withdraw up to 400 BGN cash per month for free and we’ll simply charge 1% of the amount for additional withdrawals above this limit.

This applies for ATM withdrawals, as well as withdrawing cash from a merchant or bank, money orders, foreign exchange or bureau de change.

Using your card to send money.

These transactions cost more money to process than others. So, we will charge a fee of 2% of the transaction amount on certain currencies when you use your Wise card to send money to e-wallets or other accounts which can be converted to cash (including, but not limited to, casino chips, cryptocurrencies and lottery tickets).

Тази такса от 2% може би ще се начислява когато се ползва картата на Wise за да се захранва сметка при eToro, Revolut и подобни.

Такса за теглене на банкомат

Изпратиха ново писмо, според което таксата ще продължи да бъде 1,75% за теглене от банкомат над безплатния лимит (и евентуално 50 цента на транзакция след втората транзакция на месец).

You may have seen in our terms and conditions that we were planning to update our cash withdrawal fees.

From January 3rd, 2023, we had planned to move to a 1% fee for additional cash withdrawals above 200 EUR. However, we have decided not to go ahead and will not be making any changes to our cash withdrawal fees.

This means you can still make 2 cash withdrawals up to 200 EUR each month for free. We charge 0.5 EUR per additional withdrawal, and there’s a 1.75% fee on any amount you withdraw above 200 EUR.

Why we changed our minds

Our initial objective was to make our cash withdrawal fees simpler and cheaper. However we realised the new fees would make it more expensive to maintain our service in the long-term and so was not in line with our ultimate mission - to make moving money eventually free.

Желателно е ако теглите на банкомат по-голяма сума да прехвърлите левовете към левов IBAN на картова сметка на карта (при български доставчик на платежни услуги или банка) за да ползвате българската карта и така да не плащате високата такса на Wise от 1,75% за теглене от банкомат с карта на Wise.

Плащане на данъци и осигуровки с картата на Wise

На 5 януари платих през портала на НАП осигуровки и нямаше такса от страна на Wise (платих в лева с виртуалната карта, предварително имах левове по сметката, които бях купил с лимитирана поръчка).

(Пробвал съм да плащам през портала на НАП данъци и осигуровки - нямаше такса когато го правих с Revolut и Vivid+Curve. Когато условията на Vivid бяха по-добри даже имах кешбек при плащане директно с Vivid, но сега няма смисъл, защото намалиха кешбека и той не покрива загубата от валутния курс, освен това Vivid въвеждат такса за плащане във валута различна от евро.)

От страна на НАП няма такси при плащане с дебитна карта, независимо дали картата е издадена от чужда банка или небанков доставчик на платежни услуги, или е издадена от българска банка. Важно е да натиснете бутона с текст "Без такса", защото ако по невнимание натиснете съседния бутон (за плащане с ePay) ще платите такса при плащане с карта (за плащане със салдо от микросметка не знам дали има такса, проверете преди да решите дали да ползвате ePay). 

Тоест споменатата по-горе такса от 2% не се прилага при плащане през портала на НАП (поне за осигуровки, вероятно и за данъци, все още не съм пробвал да плащам данък с картата на Wise).

Инвестира ли Wise парите на клиентите?

Wise държи част от парите на клиентите в банкови сметки, а друга част в government bonds (облигации на правителства).

Where is my money held?

In keeping with FCA regulations, Wise uses two approaches to safeguard your funds. We deposit your funds at banking institutions and invest them in government backed liquid assets, primarily government bonds. 

Is it safe to keep money in my Wise account?

В горната статия пише, че Wise инвестира в сащански и великобритански облигации. Тоест еврото се държи само по банкови сметки, а не в облигации (защото тези две държави емитират облигациите си в USD и GBP).

Рискът да се държат облигации е в това, че клиентите може да решат да си изтеглят парите точно когато цената на облигациите е паднала. Иначе ако облигациите се държат до край (и правителството си плати дълга) няма загуба.

Плащане с QR код в Сингапур

Wise поддържа две системи за плащане с QR код в Сингапур - SGQR и Paynow.

Лихви по депозитите в EUR, USD, GBP

През 2023 година започнаха да плащат лихви, януари месец получих. Наричат лихвите кешбек, вероятно защото не са банка и не искат някой да си помисли, че предлагат банкови депозити.

Не забравяйте да си декларирате стотинките лихва, защото за кокошка няма прошка.

Хубавото е, че ви показват в приложението точно колко е брутната сума за да си я декларирате в данъчната декларация. В Белгия ви удържат 30% данък, в данъчната декларация пишете брутната сума в приложение 6 на годишната данъчна декларация.

В отчетите не излиза брутната сума, само в приложението (може да се направят снимки на екрана, на които се вижда брутната сума, нетната сума и удържания данък в Белгия).

Питах НАП имат ли специални изисквания за предоставяне на документ във връзка с това, ако не отговорят или е нещо тъпо ще декларирам брутната сума и няма да се възползвам от СИДДО.

Статията, където пишат за лихвите.

Допълнение от 2024 година: клиент на Wise спомена, че вече от Wise дават при поискване справки с лихвите. Не съм проучвал въпроса подробно, защото имам за 2023 година съвсем малко данъци върху лихвите в Белгия и не си струва да се занимавам, просто си плащам данък в България още един път и решавам проблема.

Който не иска да се занимава да декларира лихвите може да откаже да ги получава.

Изгубени пари по транзакция с карта за захранване на Wise

Този случай от началото на 2023 година илюстрира защо трябва да се избягват картови транзакции за прехвърляне на евро. По-добре ползвайте SEPA когато е възможно.

Потребител на Wise и Revout се е опитал да захрани Wise с карта на Revolut. И парите са изчезнали някъде по пътя. Wise казва, че не е получил парите, Revolut казва, че парите са изпратени успешно.

SEPA транзакциите от Revolut към Wise са моментални, защото и двете системи поддържат SEPA Instant. Освен това Revolut няма такса за SEPA транзакциите, затова няма причина да не ги изберете когато е възможно да се ползват вместо картовите транзакции.

Ограничение колко пластмасови карти може да има един потребител

Отговориха ми:

Generally, our customers can only have our standard Green and Eco Wise cards with us.

Meaning if you order a Wise Eco Card, you will be able to use your Wise Green Card too until it expires.

Тоест, който има от зелените карти може да си поръча Eco карта и да ползва и старата, докато изтече.

Допълнително уточниха:

It is possible for you to have a white eco card and a green card at the same time. Unfortunately right now we don't offer two of the same card. However, this does allow you to have a backup card. 

След като им зададох уточняващ въпрос (дали мога да поръчам две карти от Eco):

Unfortunately, we don't offer multiple cards for one account at the moment.

In case you happen to lose your card, you can just follow the steps listed here to freeze it and order a new one. Or just let us know and we'll help you with the process.

Тоест ако желаете да пътувате някъде и искате да имате резервни карти - трябва да ползвате няколко доставчика на услуги.

Може да не е възможно да ползвате резервен телефон, защото предполагам, че ще се иска SIM карта за активация/логин на приложението (която ако е в изгубения/откраднатия телефон ще липсва), а много доставчици не предлагат втора SIM карта със същия номер (за получаване на SMS ако основната карта бъде изгубена/повредена/открадната).

Конкурентът на Wise Revolut предлага до 6 пластмасови карти на сметка.

Повишаване на таксите за обмяна

Калкулаторът на сайта дава ето тези данни за промяната при обмяна на евро към левове:

Датата когато промените влизат в сила е различна, на тази страница се опитват да обяснят.

В електронното писмо написаха, че промяната ще важи при обмяна от EUR към друга валута и от всяка валута в посока GBP. Обаче като пробвам с калкулатора излиза и за обратната операция по-висока такса.

И в заглавието на калкулатора пише:

Unfortunately, costs have increased on sending money from EUR, CHF, HUF, MYR, SEK, RON, BGN, HKD, DKK and sending money to EUR, GBP, HUF, VND, MAD, KES, BGN, GHS, GEL, CAD, SGD, MYR.

Документ за адрес - не признават Revolut, Paysera

Реших да вкарам 10 евро в новата си сметка в ирландския клон на Interactive Brokers за да ускоря разглеждането на документите. Направих прехвърлянето по правилата - като свързах акаунта на Wise към акаунта на Interactive Brokers и инициирах процеса от страна на Interactive Brokers.

Във Wise се появи като "на пауза" - иска верификация (изпращане на документ за доказване на адрес):

Прегледах активността в сметката си - до сега не бях изпращал пари с банков превод, бях правил само картови транзакции, обмяна на валута и имах входящи преводи.

Изглежда, че занимават с адресна верификация тези клиенти, които изпращат пари с банков превод, а от останалите не искат адресна верификация или ако искат е само при особени случаи.

Възможните документи са следните:

Обърнете внимание, че не позволяват сметки за мобилен телефон, телефонът или интернета трябва да са кабелни.

Има изискване в документа за доказване на адрес да присъства името и адреса на титуляра така както тези данни са въведени в профила на титуляра във Wise:

Доказателството за адрес не бива да бъде от следните доставчици на платежни услуги: Moneygram, Payoneer, Paysera, Revolut, WesternUnion.

Тъй като в документите от TBI Bank няма адрес те не стават за целта. Имах скорошна справка от Texim bank в PDF формат, получена по електронната поща. Качих тази справка и моментално след това транзакцията беше изпълнена. Не знам дали машинно са прочели адреса на кирилица или изобщо без проверка са пуснали транзакцията да продължи.

Извод: за да не ви изненадат направете малка транзакция (банков превод) за да имат основание да ви поискат документ за адрес. Така ако ви се наложи спешно да правите превод няма да сте изненадани и забавени от искане за документ за адрес. Мисля, че има и възможност предварително да им изпратите доказателство за адрес без да са ви поискали, някъде на сайта им четох нещо такова.

Индивидуален IBAN за левове е може би най-безполезното нещо, което предлагат

Причината е, че IBAN-ът започва с GB - тоест във Великобритания е. И ако се превеждат левове от българска банка се минава през SWIFT, за което се плащат солени банкови такси.

То е също толкова безполезно колкото възможността да превеждаш левове по IBAN в Revolut - клиент се оплака, че са го одрали с около 50 лева за такъв банков превод.

По текущото законодателство имаме право да дадем такъв IBAN за получаване на заплати, обаче работодателят удържа от заплатата банковата такса съгласно закона.

Все пак има възможност да се захранва сметката във Wise с левове без прекомерни такси, но това става с омнибус сметка (обща сметка за всички клиенти като получателят се идентифицира по информацията в детайлите за транзакцията).

От страна на Wise няма такса за получаване на левове чрез омнибус сметката с български IBAN, от страна на българската банка таксата е обичайната (колкото за банков превод между български банки). При TBI Bank таксата за това е 0 (нула).

Има ограничение захранването на левове да става само от сметка на името на титуляра, не може да се ползва за получаване на плащания от трети лица.

Не може преводът (към омнибус сметката) да е чрез ePay.bg и EasyPay, трябва задължително да е от банкова сметка на името на титуляра (микросметката не е банкова сметка, въпреки че има IBAN).

(Плащания от трети лица може да се получават по индивидуалния IBAN чрез SWIFT или директно между потребители на Wise.)

Обмяната от EUR към USD и обратно не работи през мобилното приложение, но работи през сайта

При опит да задам валута USD (обмяна в посока USD) когато съм избрал да обменя от EUR не се получава. Винаги стои на BGN, отварям менюто, избирам USD и пак остава BGN.

През сайта на Wise (след като се логна и потвърдя това през мобилното приложение) няма проблем с обмяната.

В зависимост от сумата може да излезе по-изгодно вместо да се обменя през Wise да се изтеглят долари от Interactive Brokers към Wise (но това трябва да става само от интерфейса откъм Interactive Brokers след като двата акаунта са свързани (линкнати), което става от интерфейса на Interactive Brokers). Тоест трябва да ползвате функцията "Transfer to Wise Balance", а не обичайния начин за превод по номер на сметка.

Възможност за 2FA без SMS - полезно е когато си изгубите смартфона и телефонния номер и искате да си инсталирате Wise на нов смартфон

Има възможност в насторйките да зададете 2-step verification да бъде:

  • Wise app (по подразбиране)
  • SMS (ако избрания метод не работи)
  • TOTP (Google Authenticator или съвместима програма, някои password managers поддържат TOTP - напр. KeePassXC).

Поради това не е проблем да си загубите SIM картата с телефона ако се доберете до друг смартфон. На него може да се логнете с потребителско име (email) и парола + TOTP (ако предварително сте настроили!).

Потвърждаването на онлайн транзакции с карта на Wise изисква ползване на приложението, не може да стане със SMS или с TOTP код (SMS и TOTP са само за логин в приложението).

При тестване на Wise забелязах, че позволява код по WhatsApp вместо SMS! Това е полезно за потребители, които имат проблем с получаването на SMS, но нямат проблем с получаване на текстово съобщение по WhatsApp.

Тествах да се логна във Wise на ново устройство. Написах потребителско име (email адрес), парола и TOTP код (генериран от програма, подобна на Google Authenticator). Допълнително се наложи да потвърдя като кликна на линк в email. Тоест не се наложи да ползвам SMS.

Щеше да е по-просто да потвърдя през Wise на първото устройство, но исках да тествам дали ще има проблем да се логна ако нямам достъп до устройството и телефонния номер.

Извод: настройте си 2FA да ползва TOTP и се уверете, че при нужда може да се логнете в електронната си поща и някакъв password manger, където пазите паролата и частния ключ за TOTP.



Върнете се за да видите продължението. Последни промени: октомври 2024.



Коментари

Нищо в блога не следва да се разглежда като препоръка да се инвестира в акции и борсово търгувани фондове (инвестиращи в акции) вместо да се инвестира в нещо друго.

Информацията цели да послужи за взимане на информирано решение как да се инвестира така, че проблемите и разходите да са минимални (след като вече сте взели решение да инвестирате на пазара на акции).

Има и други инвестиции извън пазарите на акции и извън финансовите инструменти.

Тоест, нищо от написаното не е препоръка да се инвестира във финансови инструменти - акции, опции, фючърси, договори за разлика и т.н.

Тъй като често пиша за акции и други финансови инструменти някой може да остане с грешното впечатление, че препоръчвам да се инвестира в тях.

Има вероятност четенето на данни, включително и безполезни, да ви направи по-склонни да инвестирате и по-уверени. Това е известен бъг в мозъците на хората, пише го в книгите по поведенчески финанси.

nap-autopilot - автоматизиране на въвеждането на данни в годишната данъчна декларация

Трябва ви уеб хостинг? Разгледайте предложенията на ICDSoft.

Web hosting from ICDSoft.

Това не е платена реклама. Безплатна е. Макак така безплатна? Защо?

Харесвам собственика на тази фирма, той ползва част от печалбата ѝ за редица благотворителни инициативи.

Популярни публикации от този блог

С кой инвестиционен посредник е най-изгодно да се инвестира в акции, ETFs, метали (дългосрочно)?

Понеже редовно ме питат реших да напиша накратко по темата. (Обаче с времето се получи дълга статия, която от време на време допълвам.)

Trader Workstation (Interactive Brokers) - директно, през Карол, през Евро Финанс, през Булборкърс, през CapTrader - каква е разликата? Правя сравнение и с платформата EFOCS на Евро Финанс

Накратко: директно таксите на сделка са по-ниски, но има месечна такса от $10 .

Отговори на въпроси за данъците и попълване на годишната данъчна декларация при инвестиции на финансовите пазари

Статията я редактирам често, върнете се за да видите промените. Последни промени: 30 септември 2024 *.