В блога смятах да пиша основно за това как червената лента (бюрокрацията) създава проблеми при ползване на платежни услуги и как данъчното законодателство е неясно и това създава пречка за дребните инвеститори да декларират дивиденти по договори за разлика върху акции и индекси, рисковете от ДДС регистрация и неяснотата на закона при инвестиции във финансови инструменти и абсурдността на това и т.н.
Но после писах и ревюта на инвестиционни посредници, особеностите за данъчното облагане при инвестиране в акции, (невъзможността за) връщане на надплатени данъци върху дивидентите, удържани в чужбина, как да се заобиколи този проблем, за проблемите, възникващи при изгубване/кражба на документите за самоличност (създадени основно от държавата чрез вредно законодателство)...
Застраховката за изгубен/откраднат документ за самоличност се изплаща след представяне на новия документ за самоличност по платежната сметка на пострадалия - а това прави невъзможно ползването на застраховката за покриване на разходите за живот на пострадалия, докато чака да му издадат нов документ за самоличност. Освен това няма как да плати таксата за издаването му, защото банките не дават на каса пари на лица, които не представят валиден документ за самоличност. (В разглежданата хипотеза освен без документ за самоличност пострадалият е останал и без дебитна карта и няма как да осъществи достъп до парите си преди издаването на новия документ за самоличност; легално опериращите фирми за бързи кредити не дават кредити на хора без лична карта; при открадната SIM карта мобилният оператор няма как да издаде нова, защото се изисква представяне на валиден документ за самоличност, а мобилното приложение за безконтактни плащания не може да се инсталира без верификация на телефонния номер, за което е необходима нова SIM карта; според Закона на Мърфи SIM картата е открадната заедно с телефона).
Хипотезата ми е, че има основателна причина застрахователите и банките да не могат да предложат адекватно обслужване на клиентите с изгубени/откраднати документи за самоличност. И това е свързано със законите за идентификация на потребителите на платежни услуги, законите за (против) прането на пари и финансиране на тероризма и може би и други закони.
Време е да се даде заден ход - да се редуцира законодателния спам. Стига писане на нови закони и увеличаване на размера на старите, време е за премахване и съкращаване на закони.
Алтернативата на редуциране размера на законодателството е да се увеличава обема на законодателството с цел решаване на проблемите, които вече написаният законодателен спам създава. Което ще създаде нови проблеми, които ще наложат писане на още закони и т.н.
Забелязах, че блогът ми се посещава от време на време от хора, които влизат през държавни мрежи (Министерство на финансите, Министерски съвет и други). Тъй като блогът се напълни с други неща (ревюта на инвестиционни посредници и т.н.) систематизирах по-интересните неща за законодателите тук: За читателите от Министерството на финансите и за законодателите.
Коментари
Публикуване на коментар