Леко подобрение на услугата по издаване на български документи за самоличност - без електронен подпис (но хората с изгубени/откраднати докуметни все още не могат да бъдат обслужени адекватно)
В сайта на МВнР публикуваха новината на 17 февруари 2021 година. Може да разгледате в този блог какво съм им пращал като съвети, разбира се не взеха предвид всичко, което им писах, ако изобщо са го прочели (премахнаха нуждата от електронен подпис, но само при определени обстоятелства).
Основният недостатък е, че лицето трябва скоро да е подавало биометрични данни за издаване на паспорт (през последните 59 месеца - това са почти 5 години, колкото е обичайно срокът на валидност на паспорта). Което прави услугата безполезна за граждани, които искат издаване на нов паспорт, защото старият е почти изтекъл (остава им по-малко от месец до изтичането).
Развитие по темата: малко: становище на МВР.
Тъй като заявлението и плащането стават онлайн това дава възможност на
хората с откраднати или изгубени документи за самоличност и дебитни карти да
платят чрез виртуална дебитна карта.
Прибързано се зарадвах, не е така. Вижте по-долу.
Не е ясно дали се приемат плащания от дебитни карти на името на трето лице.
Тази функция, ако работи, ще е полезна за хора, които са останали без
документ за самоличност и без достъп до своя дебитна карта, но по някаква
щастлива случайност са успели да се свържат с познати, които да им подадат
заявлението и да им платят таксата.
Прибързано направи този извод, не става така.
Все още няма данни да има възможност да се плати някой друг път (отложено плащане).
Също така, само при подаване на заявление без електронен подпис документът, който трябва да бъде подновен, не може да бъде с изтекъл срок, като към заявлението трябва да бъде прикачено копие на валидния български личен документ.
Ако гражданинът си пази копие на документа някъде онлайн и може да го представи - добре. Обаче:
Също така, трябва да се има предвид, че когато заявлението за издаване на български личен документ е подадено по електронен път, получаването на готовия документ е възможно само лично в съответната консулска служба, посочена във онлайн формуляра, като връчването се извършва само след като самоличността на получателя бъде установена еднозначно и документът, чиято подмяна се иска, бъде върнат.
Тоест - ако сте изгубили или са ви откраднали документа - не може да се възползвате от тази услуга.
А дали е възможно технически плащането чрез виртуален POS терминал да се извърши от трето лице (престъпник, предоставящ нелегални платежни услуги на закъсали граждани) - не е ясно. То е ясно, че е незаконно, въпросът е дали работи. Като си без документи и пари е пределно ясно, че ще ползваш услугите на престъпници и няма да уважаваш закона. Същия този закон, който те вкарва в абсурдна ситуация (нямаш пари, трябва ти документ за да получиш достъп до парите си, за документа ти трябват пари).
Също така не е ясно дали плащането с POS терминал по Интернет е възможно само
при подаване на заявлението онлайн или и когато се подава лично офлайн (защото
би било удобно ако трето лице плати по Интернет за издаването на паспорт на
гражданин, който е с откраднати пари и документи в чужбина).
Може да се наложи да станеш престъпник (защото кредит никой няма да ти даде в чужбина, трябва да крадеш за да си платиш таксата за издаване на нов документ, или да извършваш нелегален труд или престъпления срещу заплащане).
Няма и как документът да се транспортира, трябва лично да посетиш консулството/посолството:
При подадено по електронен път заявление не се допуска получаването на готовия документ за самоличност чрез лицензиран доставчик на пощенска или куриерска услуга по реда на чл.17, ал.7 от ЗБЛД или чрез упълномощено лице, тъй като трябва да се уверим на място, че подалият заявлението онлайн съответства на получателя на документа.
Не приеха идеята ми да позволят ползването на платежна услуга за
удостоверяване на самоличността на клиента като изискват от него да плати с
платежна услуга, която идентифицира клиентите и дава личните данни на платеца
на получателя на плащането. Донякъде има логика да не го направят, защото е
възможно крадец да се е добрал до платежната сметка и да е наредил превода без
знанието и съгласието на титуляра.
Малко отклонение от основната тема.
Българските банки не знам да имат практика да пращат дебитни карти по пощата в чужбина. Texim Bank със сигурност не предлага пращане на дебитни карти в чужбина, проверих (наложи се да взема картата с пълномощно и да я пратя на картодържателя, защото банката не може директно да я прати в чужбина, неясно защо). Разбира се имах предварително одобрено от банката пълномощно, което титулярът на картата/сметката беше потвърдил лично в банката. Иначе няма никакъв шанс банката да одобри пълномощно постфактум.
За кого може да е полезна тази услуга?
Представете си, че сте в чужбина и имате валиден документ за самоличност (паспорт или лична карта), който сте получили по лично подадено заявление до 59 месеца преди искането за подмяна (при което са ви взели биометрични данни). Ако това е така - може да си вземете нов паспорт след подадено заявление онлайн (и платено онлайн). Ще се наложи обаче да отидете лично да го вземете. При следващото издаване на паспорт обаче това условие няма да е изпълнено. Ако не ви вземат биометрични данни при получаване на паспорта. Което не е уточнено дали ще се случи или не (не го пише в публикацията на министерството).
Целия текст на новината:
Българските граждани в чужбина вече могат да подават заявления за български
лични документи през интернет без електронен подпис
Българските граждани в чужбина могат да подават заявления за български лични документи без електронен подпис (КЕП) чрез сайта на Министерството на външните работи.
Това стана възможно благодарение на усилията на МВнР, по чиято инициатива бяха приети законови промени, а също и осигуряване на техническата възможност за по-доброто функциониране на автоматизираната информационна система за електронни услуги на ведомството.
"Когато станах външен министър, установих, че гражданите плащат за услугите на МВнР чрез държавни таксови марки или в брой. Днес вече сме въвели ПОС-терминали, но епидемията от Ковид направи почти невъзможно и доста сложно двукратното посещение на българска консулска служба за подаване и получаване на документи. Сега предлагаме на българските граждани, които вече са предоставили биометрични данни преди вадене на предишен документ, да подадат заявления за издаване на нов онлайн и да платят за услугата с виртуален ПОС терминал, което ще позволи те да посетят физически наш фронт офис единствено при получаването на готовия документ", заяви вицепремиерът и министър на външните работи Екатерина Захариева.
Системата е достъпна на адрес: https://e-usluga_bds.mfa.bg и от началната страница на МВнР.
Изискванията, на които трябва да отговарят сънародниците ни, подаващи заявление за подновяване на лични документи – както с електронен подпис, така и без него, са следните:
- Да имат български паспорт или лична карта, който са получили по лично подадено заявление до 59 месеца преди искането за подмяна. Това гарантира, че гражданинът вече има снети необходимите биометрични данни, които се изискват за новия документ;
- Да нямат промяна на името, единния граждански номер, пола, гражданството, постоянния адрес или настъпили съществени и трайни изменения на образа на лицето.
- Плащането се извършва с банкова карта, която има функционалност за плащане през интернет.
Също така, само при подаване на заявление без електронен подпис документът, който трябва да бъде подновен, не може да бъде с изтекъл срок, като към заявлението трябва да бъде прикачено копие на валидния български личен документ.
Обръщаме внимание, че към този момент, предвид изискванията на чл. 160, ал.1 и ал.2 от Закона за движението по пътищата, тази нова възможност за подаване на заявления за български лични документи без използване на квалифициран електронен подпис не може да бъде използвана за издаване на дубликат на валидна шофьорска книжка.
Също така, трябва да се има предвид, че когато заявлението за издаване на български личен документ е подадено по електронен път, получаването на готовия документ е възможно само лично в съответната консулска служба, посочена във онлайн формуляра, като връчването се извършва само след като самоличността на получателя бъде установена еднозначно и документът, чиято подмяна се иска, бъде върнат.
При подадено по електронен път заявление не се допуска получаването на готовия документ за самоличност чрез лицензиран доставчик на пощенска или куриерска услуга по реда на чл.17, ал.7 от ЗБЛД или чрез упълномощено лице, тъй като трябва да се уверим на място, че подалият заявлението онлайн съответства на получателя на документа.
Плащанията са извършват в интернет чрез виртуален ПОС терминал.
До въвеждането на новата опция българските граждани над 18 г., живеещи извън България, можеха да подновят паспорта и личната си карта, а за гражданите, пребиваващи извън ЕС - и шофьорската си книжка, като подадат заявление в електронен формат само с използването на квалифициран електронен подпис.
Статии по темата в медиите:
Статии по темата в моя блог:
Коментари
Публикуване на коментар