Важно е как ще се формулира запитването до НАП, може да откажат отговор ако не харесат как е написано
Принципно НАП отговаря само на въпроси, свързани със задълженията за данъци и осигуровки (или декларирането им) на питащия (а не за хипотетични казуси). Ето пример на отказ:
Ако имате въпроси за това как НАП тълкува вашите сложни данъчни казуси може да ми пишете за да ви редактирам запитването така както смятам, че ще бъде одобрено.
Пишат се задължително личните данни на лицето, за което се отнася сложния казус.
Същото лице може да занесе запитването на хартия лично в съответната дирекция ОДОП, може да го прати по пощата на хартия (с обратна разписка), може също да го прати подписано с електронен подпис по електронната поща nap@nra.bg (на този адрес приемат само подписани с електронен подпис запитвания).
Преди това може да си пробвате късмета на infocenter@nra.bg. Но ако казусът ви е сложен ще ви отговорят:
Вашите въпроси касаят тълкуването на нормативни актове и са извън компетенцията на „Информационният център” на НАП.
И ще ви обяснят как да пратите запитване до дирекция ОДОП.
За моят опит с подаването на запитване на хартия лично писах тук: Подаване на запитване до дирекция ОДОП (Обжалване и данъчно-осигурителна практика)
За сложните въпроси, на които не ми отговориха от infocenter@nra.bg писах в тези статии:
Питах НАП за някои данъчни особености на P2P кредитирането
Ако имате същите въпроси - пишете ми детайлите за да ви направя персонализирано запитване готово за разпечатване и пращане по пощата или с електронен подпис (ходенето лично е нежелателно, ще си спестите театъра на сигурността и чакането за номерче ако ползвате Български пощи или пратите запитването с електронен подпис).
След като им обърнах внимание на това кои неща не са разяснени в инструкциите за попълване на данъчната декларация отговориха:
Бях споменал, че читатели на блога са ме питали за тези неща и по някаква причина решиха, че те са ми "клиенти".(Не съм пращал запитване за този казус до дирекция ОДОП с моите лични данни, защото все още не съм купувал акции, които се очаква да се разцепват или отделят, не смятам в близките месеци да инвестирам в P2P.)
Ето пример на отговор на запитване:
За съжаление там не са засегнати някои по-сложни казуси - разгледан е най-простия казус - физическо лице купува криптовалута и по-късно я продава наведнъж на печалба (без да са правени замени на една криптовалута с друга).
В запитването трябва да се включат вашите лични данни, ето пример как да ги форматирате:
До дирекция „ОДОП“
Данни на подателя съгласно чл. 85 от ДОПК:Име: .............................
ЕГН/ЕИК по БУЛСТАТ: .............................
Адрес: .............................
Телефон: .............................
Електронна поща: .............................
Дата: ...................
Отдолу може да сложите и един подпис (ако го подавате на хартия), не съм сигурен дали е задължително, но го сложете за да не ви върнат.
Ето го този член от ДОПК:
Чл. 85. Регистрираното лице е длъжно да посочва идентификацията и адреса си за кореспонденция в подаваните от него декларации, в цялата кореспонденция с Националната агенция за приходите, както и когато това се изисква в нормативен акт.
Според мен може да се адресира и така, ако се праща с електронен подпис до nap@nra.bg:
До дирекция „ОДОП“
Данни на подателя съгласно чл. 85 от ДОПК:
Идентификация:
Име: [трите имена]
ЕГН: [ЕГН]
Адрес за кореспонденция: [email]
Пратил съм им едно запитване така адресирано (подписано с КЕП) и не са възразили.
Вместо до дирекция „ОДОП“ може да го адресирате и до дирекция „Данъчно-осигурителна методология“. Не съм сигурен кое е по-добрия вариант. Може би ще стане по-бързо второто, защото има вероятност да го пренасочат така или иначе пак там.
Регистър с отговорите на писмени запитвания
Преди да задавате въпроси проверете дали някой е питал за същото и са му отговорили.
Има търсачка, за която трябва малко проби и грешки за да схванете как се ползва.
Допълнение от 2023 година
Може първо да пробвате да питате на infocenter@nra.bg (без електронен подпис). И ако не ви отговорят да изпратите съобщението си подписано с електронен подпис на nap@nra.bg.
Тълкуването на нормативни актове е извън компетенцията на Информационният център на НАП.Отговор на въпроси, свързани с тълкуването на данъчното и осигурително законодателство, становище или указание, можете да поставите в писмен вид на всички официални електронни адреси на дирекция "Обжалване и данъчно-осигурителна практика" /ОДОП/ в страната или на официалният електронен адрес на НАП nap@nra.bg към дирекция „Данъчно-осигурителна методология“ в Централно управление на НАП , но задължително подписани с електронен подпис.Официално запитване към НАП можете да отправите и в писмен вид на хартиен носител, чрез деловодствата на ТД/офиси на НАП или чрез деловодствата на дирекция ОДОП .
Ако пращате запитването до дирекция „Данъчно-осигурителна методология“ в Централно управление на НАП трябва да изпратите запитването си подписано с електронен подпис на nap@nra.bg.
Коментари
Публикуване на коментар