Пропускане към основното съдържание

Тъй като блогът се напълни с други неща (ревюта на инвестиционни посредници и т.н.) систематизирах по-интересните неща за законодателите тук: За читателите от Министерството на финансите и за законодателите.

Интересуваш се от данъците при получаване на доход от инвестиции? Виж тази страница.
Забелязах, че връзката към статията (намираща се в дясната страна на блога) не е много видима и затова слагам още една връзка тук.

Практиката да се ограничават услугите за граждани от държавни институции на база адресна регистрация е назадничава и трябва да се прекрати

Съвременните хора не са закрепостени към селото или квартала, където са родени.

Те пътуват. И им се случват нещастия при тези пътувания. Като например да останат без валидна лична карта или друг документ за самоличност.

Проблем при подаване на заявление за откраднат/изгубен документ за самоличност в районно управление, което не е по адресна регистрация

Когато гражданин се опита да поиска входящ номер във връзка със заявление за откраднат документ за самоличност са му казали, че ще чака 7-14 дни за да го получи. В две районни управления са отказали да извършат тази услуга.

В крайна сметка след третия опит (в три различни районни управления) и 5 часа чакане в районното (без достъп до храна, тоалетна и вода) гражданинът е успял да си вземе документ с входящ номер. Защото няма билетна система, трябва да чакаш на опашка като дядо ти по време на престъпния комунистически режим.

В случая проблемът е бил с документ за самоличност, издаден от Нова Зеландия. При кражба или загуба на паспорт в чужбина, Нова Зеландия (както и почти всички държави) изисква документ с входящ номер, който доказва, че гражданинът е подал сигнал за откраднат/загубен документ за самоличност и този сигнал е разгледан.

Не е достатъчно просто да пратите съобщение през Системата за сигурно електронно връчване и да представите криптографското доказателство, че сте пратили това съобщение. Трябва да изчакате да ви върнат в отговор документ, който съдържа входящ номер.

Тоест не е достатъчно да подадете сигнала за кражба/загуба, трябва да изчакате отговор, което може да стане бавно.

Това да става бавно е неприемливо. Защото процедурата по издаване на нов документ за самоличност е възпрепятствана когато се случи това забавяне.

Защо бавното издаване на нов документ за самоличност е проблем

Забавянето при издаване на нов документ за самоличност е голям проблем за съвременните хора, които не живеят закрепостени към селото или квартала си. В днешно време хората пътуват до места, където нямат познати, които да им предоставят нерегламентирано (без представяне на валиден документ за самоличност) заем в брой и безвъзмездно краткосрочно настаняване в частно жилище (защо безвъзмездно обяснявам по-надолу).

В резултат на "усъвършенстване" на законите ако нямаме валиден документ за самоличност нямаме право да бъдем регистрирани в хотел (или апартамент, който се отдава краткосрочно под наем) и да получим пари чрез наличен паричен превод (като Western Union) при липса на определен тип документ за самоличност.

Когато гражданин без документ за самоличност не може да бъде настанен безвъзмездно той няма друга опция освен да живее като клошар (да спи по трафопостовете и пейките) или да поиска настаняване в приют за бездомни (център за временно настаняване), където да рискува да бъде нахапан от дървеници/бълхи и да бъде ограбен от престъпниците, които върлуват в тези приюти.

Бедстващите богаташи да се настаняват в луксозни хотели, а не в приюти за бездомни и бежански лагери

Възможна алтернатива е намирането на предприемач, който отдава под наем краткосрочно жилище без да спазва изискванията на закона (не записва информация в регистъра на настанените туристи, воден от лицата, извършващи хотелиерство на територията на Република България). Но това може да е проблемно да стане в кратък срок (никой не се занимава предварително да проучва кой отдава под наем нерегламентирано апартаменти или стаи краткосрочно, хората се сещат за това чак след като останат без документ за самоличност).

Ако настаняването за нощувка е безвъзмездно (без да се заплаща) няма изискване да се вписва  информация в регистъра на настанените туристи, воден от лицата, извършващи хотелиерство на територията на Република България. Но такова безвъзмездно настаняване е практически невъзможно да бъде осигурено (никой няма да пусне непознат в дома си без заплащане).

Проблем при подаване на заявление за издаване на нов документ за самоличност в районно управление от територията на друга областна дирекция (далеч от постоянния адрес)

За да подаде заявление за издаване на лична карта, българският гражданин (заявител) се явява лично в сектор/отдел „Български документи за самоличност” (БДС) при ОДМВР/СДВР или РУ към тях по постоянен адрес, или във всяко РУ на МВР на територията на съответната областна дирекция по постоянен адрес, удостоверява своята самоличност и му се предоставя отпечатано заявление по образец, съдържащо автоматично попълнени актуални данни по гражданско състояние.

Източник 

Има изключения от това правило:

  • Когато се подава заявление за бърза поръчка има ограничен брой районни управления, където може да се подаде.
  • Експресна поръчка може да се изпълни на практика само в София, защото системата за издаване на документи за самоличност е централизирана (вече се печатат само в София).  За това дали е така обаче има противоречива информация, няма достоверен източник, който да я потвърждава.

(За последното има противоречиви отзиви, някъде четох, че паспорт може да се издаде експресно и извън София, но лична карта само в София. Не знам дали това е вярно.)

На тази страница пише:

При заявена бърза услуга, получаването на готовия документ може да бъде само в СДВР/ОД на МВР;

Това мисля, че е грешка или важи само за случая при електронно подаване на заявлението (което работи само в редките случаи когато има скорошно взимане на биометрични данни). В действителност става въпрос не за бърза поръчка, а за експресна поръчка.

Предвидена е редакция на чл. 31, ал. 4 от Закона за българските лични документи (ЗБЛД), свързана с експресното издаване на лична карта на български граждани. При заявено издаване на лична карта до 8 работни часа, получаването на персонализирания документ ще се осъществява само на територията на гр. София в определени структури на МВР (Столична дирекция на вътрешните работи, Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи -София или в дирекция „Български документи за самоличност"), пишат от Министерски съвет. 

Източник

Не намирам версия на закона с промени в чл. 31.

Не намирам достоверен източник, който да потвърди, че е възможно подаването на заявление за бърза услуга да стане извън София (да се подаде заявлението за нов документ извън София, да се хване бърз влак или самолет до София и документът да се вземе от София). 

Има противоречиви отзиви за това дали на практика е възможно получаване извън София в рамките на същия ден.

Според това интервю (видео, превъртете на 1:44) гражданин на Варна може да подаде заявление за експресна поръчка, но получаването на документа с експресна поръчка (8 [работни] часа) е само в София.

Услугата за издаване на документ за самоличност е на три скорости:

  • Обикновена услуга  - до 30 дни (18 лв 30 лв за лична карта, 40 лв за паспорт)
  • Бърза услуга - до 3 работни дни (36 лв. 60 лв за лична карта, 80 лв за паспорт)
  • Експресна услуга - до 8 работни часа (90 лв 150 лв за лична карта, 200 лв за паспорт)

Посочените цени са за лица от 18 до 70 години.

Посочените като зачертани цени за лични карти не са актуални към 2025 година. Не намирам достоверен източник (текста на нардбата) за новите цени от 2025 година. Според тази статия личните карти струват 30, 60, 150 лева. Според тази статия цените за паспорти са същите. Цените на сайта на МВР стоят неактулизирани (за личните карти).

При заявяване на обикновена услуга трябва да дойдете в деня, който е написан на бележката, която са ви дали (тоест след 30 дни). Ако дойдете по-рано може да ви откажат да дадат документа дори и когато сте проверили в системата, че документът е издаден (оправданието може да е, че документът е издаден, но не е доставен до гишето за раздаване).

Не намирам достоверна информация за това дали отмениха задължението за вземане на документ за самоличност с експресна поръчка само от София и дали отмениха правото да се вземе документ за самоличност от София (и да се заяви в София) ако лицето има адресна регистрация, която не попада в територията на областна дирекция на МВР в София (СДВР).

това не е вярно! Мислеха го, но не е влезнало в сила. Експресна поръчка може да направите във всеки областен град и да я получите отново там. Преди десет дни майка ми си подмени експресно паспорта в Пловдив. Сутринта подаде заявление и в 15 часа паспорта беше готов и го получи на същото място. Преди няколко месеца децата ми си подмениха паспортите по същият начин.

Източник 

Беше в началото на Август преди 9ти. Даже служителката ми написа адресите в София откъдето да се вземат документите, но аз реших да пусна бърза поръчка.

Наистина е много странна тази ситуация. На всеки дават различна информация.

Източник

Ето какво казва текущата версия на закона (според lex):

Чл. 31. (Изм. - ДВ, бр. 82 от 2009 г.) (1) Личните карти се издават и подменят от органите на Министерството на вътрешните работи по постоянния адрес на лицето след представяне на заявление и документи по гражданско състояние, издадени от местната администрация по ред, установен с акт на Министерския съвет.

(2) В случаите, когато личната карта е с изтекъл срок, повредена, унищожена, изгубена или открадната, лицето е длъжно в срок до 30 дни да подаде заявление за издаване на нова лична карта.

(3) По искане на лицето нова лична карта може да се издаде и преди изтичане срока и на валидност.

(4) (Изм. - ДВ, бр. 58 от 2019 г.) Личните карти се издават при обикновена услуга в срок до 30 дни, при бърза услуга - до три работни дни, а при експресна услуга - до 8 работни часа, от приемане на заявлението.

(5) (Изм. - ДВ, бр. 58 от 2019 г.) Когато заявлението за издаване на лична карта е подадено в консулски или дипломатически представителства в чужбина, срокът за издаване при обикновена услуга е до 45 дни, а при бърза услуга - до 30 дни.

Предлагам текста "по постоянния адрес на лицето"  да отпадне за да може българските граждани да заявят вземат документ за самоличност от което си искат районно и да го получат в което си искат районно, без значение от адресната регистрация.

Защо е проблем забраната да се заяви и получи документ за самоличност в произволно РПУ и изискването плащането да стане предварително

Понякога гражданите се намират в град, който не е в областта, където им е адресната регистрация. Ако са останали без документ за самоличност и пари е проблем да пътуват или да плащат за смяна на адресната си регистрация с цел да заявят новия си документ за самоличност в града, където фактически се намират. Процедурата по смяна на адресната регистрация допълнително забавя процеса, което е особено проблемно ако потърпевшият има ограничено количество пари в брой (по чудо са му откраднали само личните документи или личните документи и само част от парите) и процедурата доведе до забавяне на издаването на документа за самоличност до следващ ден (нощувката без лична карта в хотел или апартамент, отдаван краткосрочно, изисква лична карта и предварително заплащане).

При откраднат документ (когато не е насилствено отнет, а отнет по джебчийски способ) няма изключение за плащане на таксата за издаване на документа за самоличност.

Вероятно лицето не носи и удостоверение за раждане със себе си, а за издаване на такова удостоверение се изисква документ от полицията и заплащане на такса за издаване на дубликат на удостоверение за раждане. Това допълнително забавя процеса по издаване на документ за самоличност.

На теория е възможно да се отпусне социална помощ от Агенцията за социално подпомагане с цел покриване на таксите за издаване на лична карта и свързаните с това транспортни разходи (източник). Но не разбирам как е възможно това да стане без да се наруши законодателството против прането на пари и финансирането на тероризма (как лице без документ за самоличност може да получи пари в брой на ръка). Или транспортните разходи и таксата за издаване на лична карта се заплащат директно на транспортната фирма и по сметката на МВР?

Аз си представям нещата така (това е измислено, в реалността какво точно ще стане не съм сигурен):

Първо лицето отива в Агенцията за социално подпомагане да моли за помощ. Става чудо и я получава незабавно (за 3 часа). Обаче вече е дошло края на работното време. Отива да са моли в приюта за бездомни да го настанят. По чудо успяват да го настанят.

Междувременно в приюта му открадват парите, които са му дали от Агенцията за таксата за лична карта. Отива пак в Агенцията да се моли за пари рано сутринта. По чудо отнема 3 часа само (няма да разказвам как му искат бележка от полицията, че са му откраднали парите, ще стане много дълго).

Отива в полицията, там обедна почивка. След 4 часа му дават документа, който е нужен за издаване на удостоверение за раждане (дубликат). Отива в Общината да му издадат  дубликат на удостоверението за раждане. От Агенцията му дали точно пари, без да отчетат, че има банкова такса (когато таксата се плаща на гише в брой, а не с дебитна карта). По чудо намира човек, който да си даде дебитната карта за да извърши незаконна платежна услуга (лицето дава таксата в брой на незаконния доставчик на платежни услуги, той с неговата карта плаща таксата на POS терминал, а служителят на гишето си затваря очите, че таксата е платена с дебитна карта на трето лице и е видял как това трето лице извършва незаконна платежна услуга).

По чудо успява да си вземе дубликата на удостоверението за раждане веднага. 

После пак се повтаря същата незаконна платежна операция с дебитна карта на случаен човек (който извършва незаконна платежна услуга като взема пари в брой в размер на таксата, която се плаща с неговата дебитна карта) за да се плати таксата за смяна на адресната регистрация. Тук допускам, че няма усложнения (дали са му служебен адрес без излишни въпроси ама защо ти е като имаш вече постоянен адрес в друг град). Няма как да направите адресна регистрация на друг адрес, освен служебен, защото ще ви искат договор за наем, какъвто нямате.

След смяна на адресната регистрация - подаване на заявление за документ за самоличност. При плащане на таксата - пак театъра с незаконната платежна услуга чрез дебитна карта на трето лице.

Накрая лицето си взима новата лична карта. След като има лична карта вече може да вземе бърз кредит и да се настани в хотел (хотелите не разрешават регистрация без документ за самоличност ако спазват закона).

След като лицето има лична карта вече може и паспорт да си поиска да му бъде издаден. Ако нямате лична карта нямате право на услуга за издаване на паспорт в случай, че го заявявате в България. 

Дали е незаконно да дадете на някого 150 лева в брой за да плати нещо с неговата дебитна карта - това е сива зона. Ако не е по занятие и не е срещу заплащане може да твърдим, че не е незаконна платежна услуга. Дори и да е един и същи човек, който е решил да помогне като обикаля институциите заедно с потърпевшия от безумните закони за личните документи, това че системно предоставя платежна услуга е спорно дали е незаконно, защото платежната услуга се предоставя безвъзмездно. Но ако е получил компенсация за това (макар и бъдеща) - това може да се окаже, че е незаконна платежна  услуга, която се извършва по занятие. Изключителна рядкост е някой да се съгласи да помогне без заплащане.

Заплащането на стока/услуга, която е предназначена за трето лице, може и да не е незаконно, но типично е в нарушение на общите условия за лична сметка.

Как да се реши проблема?

Стъпка в правилната посока е да се премахне изискването за предварително заплащане на всякакви такси, които се събират от държавата или общината. Аз не съм против да се плаща, против съм това да става предварително (а не отложено във времето).

Но само отмяната на изискването да се плати предварително не е достатъчно, защото е възможно издаването на документа да се забави твърде дълго, което да наложи нощувка в хотел и плащане на разходи за живот (храна, вода). А ако лицето е останало без  пари (откраднали са му ги заедно с документите и платежните инструменти - дебитни и кредитни карти, смартфон) е голям проблем, защото без лична карта не може да получи пари от приятел чрез наличен паричен превод, не може да получи кредит от законна фирма за бързи кредити, не може да изтегли пари от банка.

Националното законодателство може да се промени така, че да отпадне нуждата хотелите да изискват лична карта или друг документ за самоличност (да може да се впише гостът без да има валиден документ за самоличност, като се впише "не представя валиден документ" и основание - откраднат, изгубен, унищожен, изтекъл, повреден).

За генерално решение на проблема е нужно да се променят европейските директиви така че да дадат възможност на частни фирми да помагат на лица без лични документи (вместо само държавата да има монопол в тази помощ, която е неадекватна).

Подробно как може да се променят европейските закони така, че частни фирми да идентифицират бедстващите без документи за самоличност лица по биометрични признаци за да им предоставят кредит при спешна ситуация обясних в предложение S33197923 и в тази статия.

Имат ли депутатите привилегии?

Написал дълго писмо до администрацията на Народното събрание, в което разгледах проблема подробно и зададох множество въпроси за това как хипотетично администрацията на НС може да окаже помощ на народни представители, които са останали без документ за самоличност и пари при пътуване извън София (във Варна например), дали в Резиденция Евксиноград (или друга правителствена резиденция) може да ги пуснат без лична карта и с отложено плащане и т.н. Отговориха ми много кратко, без да отговарят на всичките ми въпроси. От отговора може да се направи извод, че народните представители не следва да очакват да имат някакви привилегии, не следва да очакват помощ от администрацията  на Народното събрание в случай, че останат без документ за самоличност и пари (администрацията няма да плати таксата им за документ за самоличност, не казаха и че ще съдействат по какъвто и да друг начин).

Остарелият ритуал "биене на печат" върху банков документ

За обикновена услуга не се изисква банката да ви е "ударила печат" на документа за плащане на таксата за издаване на документ за самоличност. Можете да разпечатате документа сами без да ходите в банката за печат.

Но ако сте платили с банков превод за експресна услуга на гишето ще искат да видят печат от банката. (За бърза услуга не помня дали искаха печат, проверете.)

При плащане с дебитна карта на POS терминал няма изискване за печат от банката.

Някои банки отказват да "бият печат", служител на банката философства, че логото на банката върху бланката било еквивалентно на печат. Дали служителите от Дирекция български документи за самоличност ще се съгласят с това не знам.

Ако са ви откраднали и дебитната карта заедно с документа за самоличност няма как да платите с дебитна карта. На теория може (с цел да не ви искат биене на печат) да поискате някой друг да плати с неговата дебитна карта, а вие да му платите в брой (или да му преведете парите по банка). Това дали е нелегална платежна услуга е спорно (по-горе в статията обясних защо). Дали служителят, който приема плащането, ще си затвори очите за това, че трето лице плаща таксата - не знам.

По темата:

Коментари

Нищо в блога не следва да се разглежда като препоръка да се инвестира в акции и борсово търгувани фондове (инвестиращи в акции) вместо да се инвестира в нещо друго.

Информацията цели да послужи за взимане на информирано решение как да се инвестира така, че проблемите и разходите да са минимални (след като вече сте взели решение да инвестирате на пазара на акции).

Има и други инвестиции извън пазарите на акции и извън финансовите инструменти.

Тоест, нищо от написаното не е препоръка да се инвестира във финансови инструменти - акции, опции, фючърси, договори за разлика и т.н.

Тъй като често пиша за акции и други финансови инструменти някой може да остане с грешното впечатление, че препоръчвам да се инвестира в тях.

Има вероятност четенето на данни, включително и безполезни, да ви направи по-склонни да инвестирате и по-уверени. Това е известен бъг в мозъците на хората, пише го в книгите по поведенчески финанси.

nap-autopilot - автоматизиране на въвеждането на данни в годишната данъчна декларация

Трябва ви уеб хостинг? Разгледайте предложенията на ICDSoft.

Web hosting from ICDSoft.

Това не е платена реклама. Безплатна е. Макак така безплатна? Защо?

Харесвам собственика на тази фирма, той ползва част от печалбата ѝ за редица благотворителни инициативи.

Дайте идеи как да убедим евродепутатите да гласуват за прекратяване на нарушаването на правата на богаташите, които са останали по една или друга причина без документ за самоличност. Сегашната правна рамка на ЕС страхува предприемачите (кара предприемачите да се страхуват) да развиват бизнес за помощ на бедстващи богаташи. Нелепо е богаташите да ги слагаме в приюти за бездомници, има логика законите да се коригират за да бъдат обслужени техните интереси.

Достъпът до финансови услуги и редица граждански права на богатите и законопослушни хора са опасно зависими от притежанието на валиден документ за самоличност

Популярни публикации от този блог

С кой инвестиционен посредник е най-изгодно да се инвестира в акции, ETFs, метали (дългосрочно)?

Понеже редовно ме питат реших да напиша накратко по темата. (Обаче с времето се получи дълга статия, която от време на време допълвам.)