Отговори на въпроси до Агенцията по социално подпомагане за това дали помага на лица, останали без документ за самоличност
Накратко: не ми отговориха на най-важните въпроси. Следват въпросите, които им пратих:
Подкрепа на лица, които бедстват без документ за самоличност
Интересува ме дали има законова възможност Агенцията за социално подпомагане да извършва подкрепа на лица, които са с изгубени или откраднати документи за самоличност, поради което не им е възможно да вземат бърз кредит за покриване на текущите си нужди от храна и вода, както и таксата за издаване на нов документ за самоличност и транспорт до населеното място по постоянен адрес, където се подава заявлението за издаване на нов документ за самоличност.
Преглеждайки информацията по темата останах с впечатление, че Агенцията подпомага само социално слаби лица. Вярно ли е това?
В секцията за често задавани въпроси (оказване на финансова помощ) пише за 20 дневен срок, което не е адекватно за случай на бедстващо без документ за самоличност лице.
Обезпокоен съм не за социално слабите хора, а за заможните хора, които по стечение на обстоятелствата са останали без лична карта или друг документ за самоличност и без пари, далеч от населеното място, където имат приятели и роднини, които биха могли да им дадат заем без лична карта за заплащане на таксата за издаване на документ за самоличност.
В днешно време банките и доставчиците на платежни услуги нямат право да предоставят пари в брой на лица, които не могат да покажат документ за самоличност. Затова лицата, бедстващи без документ за самоличност, не могат да получат паричен превод от роднини и приятели, не могат да вземат дебитна карта или пари в брой от банката, която ги обслужва, дори и тази банка случайно да има клон в населеното място, където се намират бедстващите без документ за самоличност лица.
Фирмите за бързи кредити също нямат право да дадат бърз кредит на бедстващо без лична карта лице, защото са заплашени от големи глоби.
Дори и лицето по някакъв начин да намери пари за хотел (например някой му го плати от разстояние), хотелът няма право да предложи услугите си на лице без лична карта, защото има големи глоби за това.
В случай, че бедстващото лице не получи подкрепа от държавата се повишава риска това лице да извърши кражби и/или грабежи с цел да си набави пари за издаване на нов документ за самоличност и с цел да подкупи служител на хотел да го пусне в хотела без да покаже документ за самоличност.
Тоест би било от полза Агенцията по социално подпомагане да плати таксата му за издаване на документ за самоличност и да предостави подслон на бедстващото лице за трите работни дни, които са нужни за издаване на новата лична карта. Евентуално може да се наложи и допълнително време ако има усложнения с взимането на бърз кредит, с който лицето да си купи смартфон с NFC функционалност, посредством който да възстанови достъпа си до финансите (ако обслужващата го банка няма клон в населеното място).
С цел да се намали времето на престой в подслон, предоставен от Агенцията по социално подпомагане, може Агенцията да разполага с оборотни смартфони с NFC, които да дава на пострадалите лица за временно ползване с цел да се ускори достъпа им до финансите. Типично може да се очаква, че ще са нужни няколко десетки минути пострадалият да си възстанови достъпа до финансите и да си купи нов смартфон или изтегли пари в брой от банкомат, поддържащ NFC. Така че един смартфон в рамките на деня ще може да се ползва от множество пострадали лица.
Подпомагането на заможни бедстващи лица без документ за самоличност е възможно да не струва нищо на държавния бюджет ако разходите по социалното подпомагане се плащат от бедстващите лица след като те възстановят достъпа до финансите си и си стъпят на краката.
Освен това предлаганото от мен подпомагане на заможни хора, бедстващи без документи, ще спести много пари от бюджета, защото ще намали кражбите и грабежите, извършени от тези лица. Тъй като те не са професионални престъпници (не са обучени как да крадат и грабят без да ги хванат) ще бъдат заловени, ще лежат в затвора, което ще доведе до големи загуби и пропуснати ползи за държавата.
Какви законодателни промени бихте предложили така, че да се реши проблема със заможните хора, които бедстват без документ за самоличност?
Получен отговор:
ДО
Г-Н ВАЛЕНТИН СТОЙКОВ
Към № 94АС-00-0272 от 17.10.2024 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН СТОЙКОВ,
Във връзка с Вашето писмо, постъпило по електронен път в Агенцията за
социално подпомагане (АСП), Ви уведомявам:
Съгласно чл. 29 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) искане,
отправено до административен орган писмено от гражданин (саморъчно написано
или в електронна форма), трябва да съдържа пълното име на лицето, от което
изхожда, адрес за обратна връзка, естеството на искането, дата и саморъчно
поставен подпис. При липса на електронен подпис за идентификация на
самоличността на автора на искането, то може да бъде изготвено писмено, със
саморъчно поставен подпис и изпратено в сканиран вариант като прикачен файл към
електронното съобщение, в съответствие със Закона за електронната
идентификация.
Въпреки че отправеното от Вас запитване не отговаря на изискванията на АПК,
Ви предоставям следната принципна информация:
Съгласно Закона за социално подпомагане (ЗСП), с който е създадена АСП,
социалното подпомагане се осъществява чрез предоставяне на социални помощи в
пари и/или в натура, които допълват или заместват собствените доходи до основните
жизнени потребности или задоволяват инцидентно възникнали потребности на
подпомаганите граждани в Република България. Право на социални помощи имат
българските граждани, семейства и съжителстващи лица, които поради здравни,
възрастови, социални и други независещи от тях причини не могат да задоволят
основните си жизнени потребности.
В чл. 16а от Правилника за неговото прилагане (ППЗСП) е предвидена
възможност на лицата да се отпуска еднократна целева помощ за издаване на лична
карта. Размерът на помощта се определя от директора на дирекция "Социално
подпомагане" в зависимост от разходите, необходими за заплащане на
нормативноопределените такси за издаване на личната карта и свързаните с това
транспортни разходи.
Уверявам Ви, че АСП чрез своите териториални структури прилага всички
мерки за оказване на социална подкрепа на гражданите, заявили желание за такава,
при спазване на законодателството в областта на социалната закрила.
С уважение,
X
Румяна Георгиева
Главен директор
Коментари
Публикуване на коментар