Пропускане към основното съдържание

Тъй като блогът се напълни с други неща (ревюта на инвестиционни посредници и т.н.) систематизирах по-интересните неща за законодателите тук: За читателите от Министерството на финансите и за законодателите.

Интересуваш се от данъците при получаване на доход от инвестиции? Виж тази страница.
Забелязах, че връзката към статията (намираща се в дясната страна на блога) не е много видима и затова слагам още една връзка тук.

Отговори на въпроси, свързани с издаването на документи за самоличност

Пуснах запитване до МВР със следния текст:

Въпроси относно практиката при издаване на документи за самоличност

Поради това, че липсата на документ за самоличност ограничава редица граждански права е от особен обществен интерес каква е практиката за издаването им и на какво законово основание са пречките за издаването им (с цел законът да се коригира да не бъде възможно гражданите да бъдат подложени на прекомерна бюрокрация (червена лента)).

Има ли практика МВР да не издава удостоверение за откраднати документи с цел да принуди гражданина да плати глоба предварително като условие за издаване на удостоверение за откраднати документи?

Има ли практика Дирекция БДС да отказва приемане на заявление за издаване на документ за самоличност или издаване на документ за самоличност или предаване на новоиздаден документ за самоличност на титуляра в случай, че не е предоставил удостоверение за откраднат документ или в случай, че не е платена глобата за изгубен/унищожен/повреден/откраднат документ?

Ако гражданинът отиде в дирекция БДС и поиска да му бъде издаден нов документ за самоличност след като декларира в декларация по чл. 17 ал. 1 от ПИБЛД, че документът му е откраднат, ще му бъде ли отказана услугата (подаване на заявление или издаване на документ за самоличност или предаване на издаден документ за самоличност) ако не плати такса от 2,50 лв за издаване на удостоверение за откраднат документ (по чл. 31д. точка 1 буква а от тарифа 4) и глоба за изгубен документ (поради липса на влязло в сила решение на съда, че документът е откраднат)?

ПРАВИЛНИК ЗА ИЗДАВАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ:

Чл. 20. (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2017 г., в сила от 01.01.2018 г.) (1) При подмяна на лична карта към заявлението се прилагат:

1. (изм. - ДВ, бр. 27 от 2019 г., в сила от 02.04.2019 г.) при изгубване, кражба, повреждане или унищожаване на личната карта - декларация по чл. 17, ал. 1, когато такава не е подавана, и удостоверителен документ за тези обстоятелства, ако има издаден такъв документ от компетентните органи и той не може да бъде изискан по служебен път;

Ако правилно тълкувам правилника за издаване на българските лични документи би трябвало да имаме право да подадем заявлението за издаване на лична карта без да представяме удостоверителен документ за кражбата. Не намирам на друго място в законите изискване предварително да се плати глоба като условие приемане на заявлението за издаване на документ за самоличност, издаване на документ за самоличност и предаване на документа за самоличност във владение на титуляра си. Вие намирате ли такова?

Ако сме подали заявление за кражбата пак не сме длъжни да представяме удостоверителен документ за кражбата, защото може да бъде изискан по служебен път.

При получаване по служебен път на удостоверителния документ дължи ли се от титуляра на документа за самоличност предварително плащане на таксата от 2,50 лв за този удостоверителен документ (по чл. 31д. точка 1 буква а от тарифа 4)?

Практиката на Дирекция БДС каква е - възможно ли е гражданинът да дойде на гише в дирекцията, да подаде декларация по чл. 17 ал. 1 от ПИБЛД, че документът му е откраднат/изгубен/унищожен/повреден, и да плати таксата за издаването и глобата с дебитната си карта без да ходи на други гишета за документи?

Съществува ли все още практиката: на гражданина, титуляр на откраднат документ за самоличност, да се съставя акт за загуба на документ за самоличност и да се изисква глоба, на основание на това, че няма решение на съда, според което документът е откраднат (а не изгубен)?

Съществува ли практика да се възпрепятства процедурата по подаване на заявление за нов документ за самоличност или издаването на документа за самоличност или предаването на издаден документ за самоличност във владение на неговия титуляр, докато не бъде предварително съставен акт за изгубен документ за самоличност или плащане на глобата по този акт или издаване на удостоверение за откраднат документ за самоличност или подобна процедура?

Кои от проблемите, описани в статията "Полицаи в повече" от 2015 година (в приложения файл), са решени и кои все още не са решени (по-специално бавенето с дни издаването на документ за самоличност поради бавното издаване на удостоверение за откраднат документ и бавното писане на акт за изгубен документ на основание липса на съдебно решение, в което да се казва, че документът е откраднат, а не изгубен; отказ да се издаде нов документ за самоличност преди да е платена глобата за изгубен документ)?

Ето го законното основание Дирекция БДС да отказват издаване на документ за самоличност ако не титулярът не подаде заявлението в отдел БДС по постоянен адрес:

Чл. 31. (Изм. - ДВ, бр. 82 от 2009 г.) (1) Личните карти се издават и подменят от органите на Министерството на вътрешните работи по постоянния адрес на лицето след представяне на заявление и документи по гражданско състояние, издадени от местната администрация по ред, установен с акт на Министерския съвет.

Обърнете внимание, че пише "издават и подменят". Тоест децентрализираната система не е съвместима с духа на закона, защото издаването не става "по постоянен адрес на лицето", а става на едно място в държавата, от където документите се транспортират в другите населени места.

Поради това практиката да пращат гражданите, желаещи експресна услуга (за до 8 работни часа), в София, не е съобразена с чл. 31 от закона.

Значи когато е в интерес на МВР (да могат да централизират системата) законът може да се нарушава, а когато е в интерес на гражданите - не може?

Към момента каква е практиката за експресно издаване на документи за самоличност - титулярът къде подава заявлението за издаване - в дирекция БДС по постоянен адрес или в София? А получаването става в София, нали?

Тоест лице с постоянен адрес във Варна трябва да пътува до София за да подаде заявление или може да избира дали да подаде заявлението във Варна или в София, но за получаването на документа трябва да пътува до София?

Отговорът (чат ботовете не се справиха с OCR-ването на текста, давам го като картинки):



По-интересните моменти:

Организацията и технологията на работата по издаване на българските лични документи не се позовава на практика, а дейността се извършва съгласно разпоредбите на горецитираните нормативни актове.
Информираме Ви също, че готовия документ за самоличност по подадено от заявителя заявление се връчва на лицето, независимо от това дали е заплатил наложената му глоба за извършено административно нарушение или глобата не е заплатена.

Тоест отричат да имат практика, която не е в съответствие със закона (без да са направили реална проверка дали това е така) и твърдят, че издаването на документ за самоличност не се спира поради неплатени глоби за "изгубени" документи за самоличност.


Коментари

Нищо в блога не следва да се разглежда като препоръка да се инвестира в акции и борсово търгувани фондове (инвестиращи в акции) вместо да се инвестира в нещо друго.

Информацията цели да послужи за взимане на информирано решение как да се инвестира така, че проблемите и разходите да са минимални (след като вече сте взели решение да инвестирате на пазара на акции).

Има и други инвестиции извън пазарите на акции и извън финансовите инструменти.

Тоест, нищо от написаното не е препоръка да се инвестира във финансови инструменти - акции, опции, фючърси, договори за разлика и т.н.

Тъй като често пиша за акции и други финансови инструменти някой може да остане с грешното впечатление, че препоръчвам да се инвестира в тях.

Има вероятност четенето на данни, включително и безполезни, да ви направи по-склонни да инвестирате и по-уверени. Това е известен бъг в мозъците на хората, пише го в книгите по поведенчески финанси.

nap-autopilot - автоматизиране на въвеждането на данни в годишната данъчна декларация

Трябва ви уеб хостинг? Разгледайте предложенията на ICDSoft.

Web hosting from ICDSoft.

Това не е платена реклама. Безплатна е. Макак така безплатна? Защо?

Харесвам собственика на тази фирма, той ползва част от печалбата ѝ за редица благотворителни инициативи.

Популярни публикации от този блог

С кой инвестиционен посредник е най-изгодно да се инвестира в акции, ETFs, метали (дългосрочно)?

Понеже редовно ме питат реших да напиша накратко по темата. (Обаче с времето се получи дълга статия, която от време на време допълвам.)

Trader Workstation (Interactive Brokers) - директно, през Карол, през Евро Финанс, през Булборкърс, през CapTrader - каква е разликата? Правя сравнение и с платформата EFOCS на Евро Финанс

Накратко: директно таксите на сделка са по-ниски, но има месечна такса от $10 .

Отговори на въпроси за данъците и попълване на годишната данъчна декларация при инвестиции на финансовите пазари

Статията я редактирам често, върнете се за да видите промените. Последни промени: 15 декември 2024 *.