Пуснах запитване до българските банки относно политиката им по отношение на клиентите с изгубени или откраднати документи за удостоверяване на самоличност
Съобщението е изпратено до:
contact@procreditbank.bg, info@ubb.bg, call@fibank.bg, office@tbibank.bg, call.center@raiffeisen.bg, contact@bacbplus.bg, headoffice@tcebank.com, front@ccbank.bg, support@bank.allianz.bg, klienti@postbank.bg, Private.Banking@teximbank.bg, customerservice@piraeusbank.bg, CallCentre@unicreditgroup.bg, dbank@dbank.bg, office@ibank.bg, contacts@municipalbank.bg, iabank@iabank.bg
SUBJECT: относно политиката на българските банки по отношение на клиентите с изгубени или откраднати документи за удостоверяване на самоличност
Бих искал да разбера каква е политиката на вашата банка по отношение на клиентите с изгубени или откраднати документи за удостоверяване на самоличност.
След проверка в социалните мрежи установих, че много хора се оплакват от това, че нямат достъп до парите си след като останат без документ за удостоверяване на самоличност. Много от банките отказват да обслужват клиенти при представяне на удостоверение за откраднати/изгубени документи за самоличност, издадено от полицията (т.е. при ползването на това удостоверение за удостоверяване на самоличност пред банката).
Повече за проблема може да научите от блога „redtapepayments точка blogspot точка com“. Вашият отговор може да бъде публикуван там, както и на други места.
Целта ми е да провокирам дискусия за промяна в законодателството, защото предполагам, че проблемът е там и банките доброволно не биха си позволили да отказват адекватно обслужване на клиентите с изгубени или откраднати документи за самоличност като по този начин увреждат репутацията си.
В момента държавата има монопол върху издаването на документи за удостоверяване на самоличност и това допринася за тези проблеми.
Известно ми е, че има начини за плащания чрез смартфон (той действа като дебитна карта), обаче много често клиентите с изгубени/откраднати документи нямат такова приложение на телефона активирано или телефонът им е изчезнал заедно с документите и дебитните карти. Има и клиенти, които не биха ползвали смартфона си за такива цели.
В цитирания по-горе блог съм публикувал и кореспонденцията си с държавните институции. Изчаквам за отговор от банките преди да задвижа сигнала по-нагоре.
Основно ме интересуват следните неща:
- Какво става когато клиент на банката с изгубени или откраднати документи за самоличност поиска теглене на пари от негова сметка и/или преиздаване на дебитна карта, като представя пред банковия служител удостоверение за изгубен/откраднат документ за самоличност, издадено от полицията, с цел да удостовери самоличността си.
- Какво става когато човек, който не е клиент на банката поиска да си открие сметка, обаче не може да представи документ за самоличност (лична карта, паспорт, шофьорска книжка) поради загуба или кражба и вместо такъв представя пред банковия служител удостоверение за изгубен/откраднат документ за самоличност, издадено от полицията.
- Какви други методи за удостоверяване на самоличност поддържа банката освен лична карта, паспорт и шофьорска книжка.
* * *
Допълнение: повечето банки не отговориха. Малкото получени отговори ги включих в писмото си до Дирекция "Модернизация на администрацията" на Министерски съвет.
За читателите от Министерството на финансите и за законодателите
Документите за самоличност, издавани от държавни органи, са единична точка на отказ
Коментари
Публикуване на коментар