Предлагам със закон да се реши проблема на хората, които са богати, обаче бедстват без документ за самоличност
Проблемът е, че за да си изтеглят пари от банката или да вземат бърз кредит с цел покриване на разходите за живот (докато чакат издаване на документа за самоличност) и таксата за издаване на документа за самоличност, доставчикът на финансови услуги изисква клиентите да покажат документ за самоличност, а те нямат такъв.
Единия начин за решаване на проблема е отложеното плащане (така проблемът се решава наполовина, остава нерешен проблема с изхранването и подслона, докато чакат издаване на документа за самоличност).
Друг начин е да се позволи ползване на биометрични данни като метод за превенция на прането на пари и финансирането на тероризма, заместващ предварителното сканиране на личната карта или паспорта. Освен това хотелите да имат право като алтернатива на показването на паспорта да записват биометричните данни на клиентите си.
Има законодателни пречки за издаване на документи за самоличност да се плаща с отложено плащане.
Причината е, че в закона пише, че към заявлението се прилага "документ за платена държавна такса".
Предлагам законодателни промени за да се реши този проблем.
За да стане възможно издаването на документ за самоличност с отложено плащане трябва този текст да се редактира на "документ за платена държавна такса (само в случаите когато плащането е предварително)" и да се добави текст "заявителят има право да плати отложено и предишни неплатени такси не могат да се ползват като основание за отказ за издаване на документ за самоличност".
Освен това:
"Таксата за услугата при отложено плащане е 50% по-висока от нормалната. Ако таксата не бъде платена в рамките на 6 месеца се начислява законна лихва. Ако таксата не бъде платена в рамките на 12 месеца се начислява допълнително още 50% от нормалната такса."
Не мисля, че възможността да се злоупотреби като не се плащат таксите никога е сериозен проблем. Таксите може да се събират по общия ред (както се събират неплатените данъци и глоби).
Възможно е хора, които не са бедни, да бъдат ограбени или по друг начин да останат без документа си за самоличност и пари, с които да платят таксата за издаване (тъй като без лична карта нямат право да изтеглят пари от банката си на гише или да получат нова дебитна карта, нямат право да изтеглят бърз кредит, защото правилата против прането на пари изискват идентифициране на клиента с документ за самоличност, фирмата е заплашена с голяма глоба ако даде заем на лице без паспорт или лична карта). След затягане на законите против прането на пари Western Union вече не предлага услугата получаване на пари с парола (вместо с документ за самоличност) в повечето държави (ако не и във всички).
Възможността за издаване на документ за самоличност с отложено плащане ще даде възможност на пострадалите лица да не крадат пари с цел да платят таксата за издаване на документа за самоличност. За лицата, намиращи се в София, има възможност за издаване на документ за самоличност за до 8 работни часа. За лицата, които не са в София, има възможност да бъде издадена лична карта за 3 дена. Повечето хора биха издържали без храна 3 дена без сериозни здравословни проблеми, а вода могат да пият от локвите или обществените тоалетни в моловете (ако такива има в града, където бедстват без документ за самоличност).
В момента услугата за 8 работни часа е достъпна само при условие, че документът се вземе от София.
Има ограничение за подаването на заявлението за издаване на документ за самоличност да става само в региона, където е адресната регистрация, което е нехуманно ограничение, трябва да се промени закона за да се забрани на Дирекция "Български документи за самоличност" да изисква това, гражданите трябва да могат да поискат и получат документа си за самоличност навсякъде в страната, независимо от адресната регистрация. Защото не е хуманно да караме хората, бедстващи без документ за самоличност и достъп до парите си, да пътуват до друг град.
Много често няма възможност бедстващият без документ за самоличност да си промени адресната регистрация, защото няма пари в себе си, с които да подкупи собственик на имот да му разреши адресна регистрация на неговия адрес. (Не съм сигурен дали няма да тормозят бедстващото лице да дава свидетелство за раждане или лична карта.)
За услугата "2079 Издаване на удостоверение за постоянен адрес след подаване на заявление за заявяване или за промяна на постоянен адрес" има следените такси:
обикновена услуга – срок за изпълнение 72 часа от заявяване – 5,00 лв. за 1 брой.
бърза услуга – срок за изпълнение 24 часа от заявяване – 10,00 лв. за 1 брой.
експресна услуга - срок за изпълнение до 6 часа от заявяване – 15,00 лв. за 1 брой.
Това е още една пречка за бедстващите без лична карта хора да си вземат нова лична карта от града, където се намират - трябва първо да си променят адресната регистрация, за което се заплаща и се чака до 6 часа в най-добрия случай.
Да се създават такива пречки и забавяния за хората, които бедстват без лична карта, е нехуманно.
Да се настаняват бедстващите лица в център за временно настаняване не знам дали е възможно, защото се изисква "декларация за доходи и имуществено състояние", предполагам има ограничение да не се настаняват богати лица, които бедстват без лични документи, поради което нямат достъп до парите си.
Но дори и да е възможно настаняването на бедстващото лице в център за временно настаняване това не е икономически изгодно, защото е много по-евтино да бъде възможно бедстващото лице да получи лична карта или друг заместващ документ за самоличност, който да ползва за удостоверяване на самоличност пред всички финансови институции.
Излиза много скъпо ако бедстващото лице няма други опции освен да краде за са се снабди с пари за плащане на таксата за издаване на документ за самоличност и за да си купува храна, вода и подслон, докато чака издаването на документа.
Друго алтернативно решение е либерализиране на законодателството, регулиращо финансовите услуги, така че доставчиците на финансови услуги да имат правната сигурност да предлагат услугите си на лица, които бедстват без документ за самоличност. Те могат да бъдат идентифицирани на база биометрични данни (външен вид). Документът за самоличност може да се сканира преди лицето да го загуби (в момента когато сключва договор с доставчикът на финансови услуги), да се запишат биометричните му данни, с които в последствие лицето да може да бъде идентифицирано при нужда (ако бедства без документ за самоличност).
Това решение не е практично обаче за случаите когато бедстващото без документи лице се намира в град, където няма финансова институция, която предварително е сканирала личната му карта и биометричните му данни. Затова предлагам доставчиците на услугата "бърз кредит" и подобни финансови институции да имат право да помагат на бедстващи лица като записват личните данни, които клиентите декларират, и записват биометричните им данни за последваща проверка. Тези биометрични данни да бъдат предавани на ДАНС, които да проверяват съмнителните случаи на "бързи кредити за бедстващи без документи" за пране на пари. Също така тези данни да бъдат предаване на Дирекция "Български документи за самоличност" и след това дирекцията по служебен път да изпраща копие от личната карта на финансовата институция. Достъп до тези данни да има ДАНС с цел да проверява за съмнителни клиенти на услугата "бърз кредит от бедстващо лице без документ за самоличност".
За да не се пилеят държавни ресурси предлагам допълнителна такса, която да се плаща за тази услуга, с цел да не се злоупотребява с нея (да не я ползват лица, които просто са си забравили личната карта вкъщи и ги мързи да я вземат), например 100 лева за всеки "бърз кредит на бедстващо лице без документ за самоличност" (и последващ такъв в рамките на 1 месец).
За повечето хора ще е приемливо да им сканират биометричните данни и да платят допълнително 100 лева такса, отколкото да пият вода от локвите или да крадат пари за да си платят разходите за издаване на документ за самоличност и храна/вода/подслон, докато чакат издаването на документа.
Алтернативен начин за решаване на проблема за идентификация на лицата, бедстващи без документ за самоличност, е доставчиците на финансови услуги да имат право да се обърнат към доставчик на финансови услуги, който съхранява биометричните данни и копие на личната карта на клиента, с цел да се провери и удостовери самоличността му. След като биометричните данни на клиента се предадат на доставчикът на финансови услуги, който предварително е идентифицирал клиента при започване на деловите взаимоотношения и съхранява биометричните му данни, запитващият доставчик на финансови услуги получава отговор дали данните съвпадат. Ако съвпадат - запитващият доставчик на финансови услуги получава копие на личната карта на лицето с цел да се съхранява за спазване на правилата против прането на пари. Това може да излезе много по-евтино от предишния вариант (когато биват намесени Дирекция "Български документи за самоличност").
Горните методи обаче не решават проблема на тези лица, които са чужденци и нямат сметка при доставчик на платежни услуги, който съхранява биометрични данни и би отговорил на запитване от друг доставчик на финансови услуги. В този случай предлагам доставчикът на финансови услуги да сканира биометричните данни на клиента, да запише декларираните от него лични данни, и да ги предаде на ДАНС за последваща проверка в случай на съмнение за пране на пари. Оставяме риска за това бързият кредит да не бъде върнат на доставчика на финансови услуги, това не е работа на държавата. Доставчикът на финансовата услуга може да откаже по свое усмотрение. Предлагам да има такса от 100 лева, която да се плаща на държавата за да не се злоупотребява с тази услуга от лица, които нямат истинска нужда от нея.
Тоест предлагам да отпадне задължението да се сканира и съхранява документа за самоличност на клиента предварително, а вместо това да се сканират и съхраняват биометричните данни и да се предадат на ДАНС за проверка в случай на подозрителни фактори. По този начин финансовата услуга не е анонимна, а с отложено удостоверяване на самоличността с документ за самоличност. Евентуално ДАНС ще проверява лицата, които не са дали в разумен срок копие от документа си за самоличност за съхранение с цел спазване на законодателството против прането на пари.
С предложените промени би станало възможно едновременно да се обслужват бедстващи лица без документ за самоличност и да се удовлетворят изискванията за идентифициране на клиентите с цел превенцията на прането на пари и финансирането на тероризма.
Също така ще се облекчат центровете за временно настанявания както и затворите, защото бедстващите лица ще се настаняват в хотели със средствата от бързия кредит вместо да крадат или да молят за настаняване в центровете за временно настаняване.
За да бъде възможно лицата, които бедстват без документи, да бъдат обслужени от хотелите също трябва законодателни промени, защото в момента хотелите изискват показване на документ за самоличност. Трябва да се въведе алтернативно идентифициране, с биометрични данни така че хотелите да сканират биометричните данни, да запиват личните данни и да предават тази информация на ДАНС за проверка на съмнителни лица, за които се подозира, че са терористи, които се правят на туристи.
Предлагам хотелите да имат право да се обърнат към доставчик на финансови услуги или фирма за помощ на бедстващи лица без документ за самоличност с цел да получат копие от предишния документ за самоличност на лицето и с него да регистрират бедстващото лице (и данните за тези лица да се предава на ДАНС за евентуална проверка в случай на съмнение, че лицето е замесено в тероризъм или нелегална имиграция).
Усъвършенстването на законодателството ще даде възможност да съществуват фирми, специализирани в помощ на бедстващи лица без документ за самоличност. След влизане в сила на законодателните промени, които предлагам, фирмата ще има право след като първоначално идентифицира лицето и сканира биометричните му данни и документ за самоличност, при случай на бедстване да идентифицира лицето на база биометричните му данни и да му даде платежен инструмент (дебитна карта) или пари в брой или да плати разходите му в хотел, медицинско заведение. Ще е необходимо обаче и либерализиране на законодателството, регулиращо хотелите, както предложих по-горе - за да може хотелът да приема гости, които нямат документ за самоличност.
За да може пазарът да създаде решения се налага законът ясно и недвусмислено да дава правна сигурност на предприемачите, че бизнесът им, обслужващ лица, които бедстват без документ за самоличност, ще бъде легален.
С помощта на ChatGPT написах на английски език предложение за промяна на европейското законодателство:
Empowering Individuals in Emergencies Without Valid Documentation
Регистрация в европейската платформа European Citizens' Initiative на практика се прави трудно, изисква се организаторът да събере няколко човека, които да му дадат личните си данни.
Алтернативно може да се тръгне по друг път - да се търсят съществуващи регулации и да се съдят държавите една по една за нехуманното си законодателство.
Подкрепете инициативата като напишете със свои думи защо смятате, че това е проблем и изпращайте електронни писма до политици и политически партии.
Допълнение: написах писмо до Европейската комисия и го публикувах на сайта за предложения:
- текст в MD формат на предложението S33197923
- Предложение S33197923 на сайта на Европейската комисия
Дали тази платформа за предложения е европейския еквивалент на многоуважаемия изпълняващ длъжността поп на Република Армения или някой от Европейската комисия ги чете - не знам.
Предложенията се публикуват незабавно, приложените файлове отнема минути да се конвертират в PDF и да са достъпни за теглене.
За да може максимално много хора да го четат и да се намалят потенциални грешки при превода съм го написал на английски с голямата помощ на ChatGPT. Мисля, че при превод от английски на съответните езици ще се получава по-добър резултат, отколкото ако го бях написал на български или друг европейски език.
(На картинката - как изкуственият интелект си представя богат човек, който проси пари за да си плати издаването на паспорт и разходите за живот в хотела, докато чака издаване на паспорта (парите в ръката му стигат само да си купи бутилирана вода да не умре от жажда, не стигат за нищо друго).)
Допълнение от февруари 2025
Получих отговор на предложението ми, но отговорът показва, че написаното от мен е неразбрано. Дали са прочели само краткия текст без да отворят PDF файла? Или са направили това, или не са разбрали какво им казвам, или се преструват, че не са разбрали.
Това е отговора:
Thank you for submitting your suggestion to simplify, reduce potential burdens or future-proof existing EU laws for the benefit of citizens or businesses.
The Fit for Future Platform’s mandate has ended and its work is concluded.
Access to the services mentioned in your suggestion is typically possible with at least two types of documents: identity cards and passports. At least for those persons holding both types of documents, the loss of one can be compensated by using the other one. In the context of financial services, identity verification is particularly crucial, primarily to mitigate money laundering risks.
The responsibility for ensuring the prompt issuance of identity cards lies with the Member States. Any failures in the timely issuance of such documents should not be compensated by lowering security standards in areas where robust customer identification is essential.
Внимателният читател е разбрал от текста, който аз написах, че аз се отнасям с разбиране за проблема с важността на проблема с надеждното идентифициране на потребителите на финансови услуги (вкл. и с цел борба с прането на пари). Аз предлагам начин за идентификация, който е по-сигурен от показването на паспорт или лична карта като алтернатива за случаите когато лицето няма валиден документ за самоличност.
Методът, който предлагам, е биометрично идентифициране. Възможно е измамник да покаже фалшив документ за самоличност (или чужд документ за самоличност), докато фалшифициране на биометрични показатели като сканиране на вените на дланта, е практически невъзможно.
Затова важността на верификацията на самоличност не може да е аргумент против моето предложение.
Не приемам като валиден аргумент против моето предложение това, че страните членки отговарят за навременното издаване на документи за самоличност. Процесът по печат на документите за самоличност на практика е бавен и се извършва през ограничено работно време. Когато човек е изпаднал в беда е важно да има право на помощ (напр. да ползва услугите на фирма, която е специализирана в даване на бързи заеми на лица, които са останали без никакви документи за самоличност). За да съществуват такива фирми трябва да има правна сигурност. Не само възможността за получаване на бърз кредит е важна, трябва хотелите да имат право да приемат клиенти, които са останали без документ за самоличност. И за да не се намаляват стандартите за сигурност предлагам хотелите да ползват доставчик на услуги за биометрична идентификация в случаите когато клиентът не може да представи валиден документ за самоличност.
Не съм съгласен с твърдението, че аз предлагам намаляване на стандартите за сигурност. Напротив - аз предлагам алтернативен начин на идентификация, който е по-сигурен от идентификацията с документи за самоличност и работи винаги - дори и когато гражданинът е останал без документи за самоличност.
Изпратих отговор по електронната поща, не знам дали изобщо ще го прочетат и приемат сериозно:
Thank you for your response to my proposal regarding the urgent need for EU policy reform to protect individuals without valid identification in emergency situations. I appreciate your consideration of this matter and the importance of maintaining robust customer identification standards to mitigate risks such as money laundering.
However, I believe my proposal has been misunderstood, as it does not advocate for reducing security standards but rather suggests a more secure and accessible alternative for identity verification in emergencies.
Key Points of My Proposal:
-
Biometric Identification as a More Secure Alternative
- My proposal recommends the use of biometric verification (e.g., palm vein scans or facial recognition) as a means to securely verify an individual’s identity when government-issued ID is unavailable due to loss or theft.
- Unlike traditional identification documents, which can be forged or used fraudulently, biometric identifiers are unique and nearly impossible to falsify.
- This system would enhance security rather than compromise it, ensuring that only the rightful individual can access financial services, accommodations, or emergency assistance.
-
Addressing the Delay in Issuing Replacement Identification
- While it is true that Member States are responsible for issuing identity documents, the reality is that the process can be slow and bureaucratic.
- A person who has lost their ID may need immediate access to financial services or accommodation, yet current policies prevent them from legally obtaining these essential services.
- The implementation of biometric verification would allow for immediate, secure identification, ensuring that individuals in distress are not left without support.
-
Ensuring Legal Certainty for Businesses Providing Essential Services
- Businesses such as hotels, financial institutions, and money transfer services currently face legal restrictions preventing them from serving individuals without valid ID, even in emergencies.
- By permitting biometric verification as an alternative, businesses would gain legal certainty, enabling them to provide services while complying with anti-money laundering (AML) and Know Your Customer (KYC) regulations.
- This would foster a regulatory environment where businesses can operate securely without fear of non-compliance penalties.
-
Supporting Financial Stability Without Reducing AML Standards
- My proposal does not seek to circumvent AML or counter-terrorism measures. Instead, it strengthens them by ensuring that financial institutions can verify identities more reliably than with traditional document-based methods.
- Fraudsters can obtain and present stolen or forged IDs, whereas biometric verification links an individual directly to their identity, making fraud significantly more difficult.
-
Immediate Action Is Necessary
- The current system fails individuals who find themselves in emergency situations without identification, leaving them vulnerable to exploitation and hardship.
- Implementing biometric identification would provide a practical and secure solution that upholds security standards while ensuring that individuals retain access to essential services in times of crisis.
Conclusion:
My proposal does not seek to lower security standards but to modernize and improve them. It offers a practical, secure, and technologically advanced solution to an issue that leaves many individuals vulnerable. By adopting biometric verification as a supplementary method of identification, we can enhance security while ensuring that EU residents have access to essential services when they need them most.
I urge the European Commission to consider these points and to support reforms that balance both security and accessibility in emergency situations.
Thank you for your time and consideration.
Коментари
Публикуване на коментар