Пропускане към основното съдържание

Тъй като блогът се напълни с други неща (ревюта на инвестиционни посредници и т.н.) систематизирах по-интересните неща за законодателите тук: За читателите от Министерството на финансите и за законодателите.

Интересуваш се от данъците при получаване на доход от инвестиции? Виж тази страница.
Забелязах, че връзката към статията (намираща се в дясната страна на блога) не е много видима и затова слагам още една връзка тук.

Предлагам със закон да се реши проблема на хората, които са богати, обаче бедстват без документ за самоличност

Проблемът е, че за да си изтеглят пари от банката или да вземат бърз кредит с цел покриване на разходите за живот (докато чакат издаване на документа за самоличност) и таксата за издаване на документа за самоличност, доставчикът на финансови услуги изисква клиентите да покажат документ за самоличност, а те нямат такъв.

Единия начин за решаване на проблема е отложеното плащане (така проблемът се решава наполовина, остава нерешен проблема с изхранването и подслона, докато чакат издаване на документа за самоличност).

Друг начин е да се позволи ползване на биометрични данни като метод за превенция на прането на пари и финансирането на тероризма, заместващ предварителното сканиране на личната карта или паспорта. Освен това хотелите да имат право като алтернатива на показването на паспорта да записват биометричните данни на клиентите си.

Има законодателни пречки за издаване на документи за самоличност да се плаща с отложено плащане.

Причината е, че в закона пише, че към заявлението се прилага "документ за платена държавна такса".

Предлагам законодателни промени за да се реши този проблем.

За да стане възможно издаването на документ за самоличност с отложено плащане трябва този текст да се редактира на "документ за платена държавна такса (само в случаите когато плащането е предварително)" и да се добави текст "заявителят има право да плати отложено и предишни неплатени такси не могат да се ползват като основание за отказ за издаване на документ за самоличност".

Освен това:

"Таксата за услугата при отложено плащане е 50% по-висока от нормалната. Ако таксата не бъде платена в рамките на 6 месеца се начислява законна лихва. Ако таксата не бъде платена в рамките на 12 месеца се начислява допълнително още 50% от нормалната такса."

Не мисля, че възможността да се злоупотреби като не се плащат таксите никога е сериозен проблем. Таксите може да се събират по общия ред (както се събират неплатените данъци и глоби).

Възможно е хора, които не са бедни, да бъдат ограбени или по друг начин да останат без документа си за самоличност и пари, с които да платят таксата за издаване (тъй като без лична карта нямат право да изтеглят пари от банката си на гише или да получат нова дебитна карта, нямат право да изтеглят бърз кредит, защото правилата против прането на пари изискват идентифициране на клиента с документ за самоличност, фирмата е заплашена с голяма глоба ако даде заем на лице без паспорт или лична карта). След затягане на законите против прането на пари Western Union вече не предлага услугата получаване на пари с парола (вместо с документ за самоличност) в повечето държави (ако не и във всички).

Възможността за издаване на документ за самоличност с отложено плащане ще даде възможност на пострадалите лица да не крадат пари с цел да платят таксата за издаване на документа за самоличност. За лицата, намиращи се в София, има възможност за издаване на документ за самоличност за до 8 работни часа. За лицата, които не са в София, има възможност да бъде издадена лична карта за 3 дена. Повечето хора биха издържали без храна 3 дена без сериозни здравословни проблеми, а вода могат да пият от локвите или обществените тоалетни в моловете (ако такива има в града, където бедстват без документ за самоличност).

В момента услугата за 8 работни часа е достъпна само при условие, че документът се вземе от София.

Има ограничение за подаването на заявлението за издаване на документ за самоличност да става само в региона, където е адресната регистрация, което е нехуманно ограничение, трябва да се промени закона за да се забрани на Дирекция "Български документи за самоличност" да изисква това, гражданите трябва да могат да поискат и получат документа си за самоличност навсякъде в страната, независимо от адресната регистрация. Защото не е хуманно да караме хората, бедстващи без документ за самоличност и достъп до парите си, да пътуват до друг град.

Много често няма възможност бедстващият без документ за самоличност да си промени адресната регистрация, защото няма пари в себе си, с които да подкупи собственик на имот да му разреши адресна регистрация на неговия адрес. (Не съм сигурен дали няма да тормозят бедстващото лице да дава свидетелство за раждане или лична карта.)

За услугата "2079 Издаване на удостоверение за постоянен адрес след подаване на заявление за заявяване или за промяна на постоянен адрес" има следените такси:

обикновена услуга – срок за изпълнение 72 часа от заявяване – 5,00 лв. за 1 брой.

бърза услуга – срок за изпълнение 24 часа от заявяване – 10,00 лв. за 1 брой.

експресна услуга - срок за изпълнение до 6 часа от заявяване – 15,00 лв. за 1 брой.

Това е още една пречка за бедстващите без лична карта хора да си вземат нова лична карта от града, където се намират - трябва първо да си променят адресната регистрация, за което се заплаща и се чака до 6 часа в най-добрия случай.

Да се създават такива пречки и забавяния за хората, които бедстват без лична карта, е нехуманно.

Да се настаняват бедстващите лица в център за временно настаняване не знам дали е възможно, защото се изисква "декларация за доходи и имуществено състояние", предполагам има ограничение да не се настаняват богати лица, които бедстват без лични документи, поради което нямат достъп до парите си.

Но дори и да е възможно настаняването на бедстващото лице в център за временно настаняване това не е икономически изгодно, защото е много по-евтино да бъде възможно бедстващото лице да получи лична карта или друг заместващ документ за самоличност, който да ползва за удостоверяване на самоличност пред всички финансови институции.

Излиза много скъпо ако бедстващото лице няма други опции освен да краде за са се снабди с пари за плащане на таксата за издаване на документ за самоличност и за да си купува храна, вода и подслон, докато чака издаването на документа.

Друго алтернативно решение е либерализиране на законодателството, регулиращо финансовите услуги, така че доставчиците на финансови услуги да имат правната сигурност да предлагат услугите си на лица, които бедстват без документ за самоличност. Те могат да бъдат идентифицирани на база биометрични данни (външен вид). Документът за самоличност може да се сканира преди лицето да го загуби (в момента когато сключва договор с доставчикът на финансови услуги), да се запишат биометричните му данни, с които в последствие лицето да може да бъде идентифицирано при нужда (ако бедства без документ за самоличност).

Това решение не е практично обаче за случаите когато бедстващото без документи лице се намира в град, където няма финансова институция, която предварително е сканирала личната му карта и биометричните му данни. Затова предлагам доставчиците на услугата "бърз кредит" и подобни финансови институции да имат право да помагат на бедстващи лица като записват личните данни, които клиентите декларират, и записват биометричните им данни за последваща проверка. Тези биометрични данни да бъдат предавани на ДАНС, които да проверяват съмнителните случаи на "бързи кредити за бедстващи без документи" за пране на пари. Също така тези данни да бъдат предаване на Дирекция "Български документи за самоличност" и след това дирекцията по служебен път да изпраща копие от личната карта на финансовата институция. Достъп до тези данни да има ДАНС с цел да проверява за съмнителни клиенти на услугата "бърз кредит от бедстващо лице без документ за самоличност".

За да не се пилеят държавни ресурси предлагам допълнителна такса, която да се плаща за тази услуга, с цел да не се злоупотребява с нея (да не я ползват лица, които просто са си забравили личната карта вкъщи и ги мързи да я вземат), например 100 лева за всеки "бърз кредит на бедстващо лице без документ за самоличност" (и последващ такъв в рамките на 1 месец).

За повечето хора ще е приемливо да им сканират биометричните данни и да платят допълнително 100 лева такса, отколкото да пият вода от локвите или да крадат пари за да си платят разходите за издаване на документ за самоличност и храна/вода/подслон, докато чакат издаването на документа.

Алтернативен начин за решаване на проблема за идентификация на лицата, бедстващи без документ за самоличност, е доставчиците на финансови услуги да имат право да се обърнат към доставчик на финансови услуги, който съхранява биометричните данни и копие на личната карта на клиента, с цел да се провери и удостовери самоличността му. След като биометричните данни на клиента се предадат на доставчикът на финансови услуги, който предварително е идентифицирал клиента при започване на деловите взаимоотношения и съхранява биометричните му данни, запитващият доставчик на финансови услуги получава отговор дали данните съвпадат. Ако съвпадат - запитващият доставчик на финансови услуги получава копие на личната карта на лицето с цел да се съхранява за спазване на правилата против прането на пари. Това може да излезе много по-евтино от предишния вариант (когато биват намесени Дирекция "Български документи за самоличност").

Горните методи обаче не решават проблема на тези лица, които са чужденци и нямат сметка при доставчик на платежни услуги, който съхранява биометрични данни и би отговорил на запитване от друг доставчик на финансови услуги. В този случай предлагам доставчикът на финансови услуги да сканира биометричните данни на клиента, да запише декларираните от него лични данни, и да ги предаде на ДАНС за последваща проверка в случай на съмнение за пране на пари. Оставяме риска за това бързият кредит да не бъде върнат на доставчика на финансови услуги, това не е работа на държавата. Доставчикът на финансовата услуга може да откаже по свое усмотрение. Предлагам да има такса от 100 лева, която да се плаща на държавата за да не се злоупотребява с тази услуга от лица, които нямат истинска нужда от нея.

Тоест предлагам да отпадне задължението да се сканира и съхранява документа за самоличност на клиента предварително, а вместо това да се сканират и съхраняват биометричните данни и да се предадат на ДАНС за проверка в случай на подозрителни фактори. По този начин финансовата услуга не е анонимна, а с отложено удостоверяване на самоличността с документ за самоличност. Евентуално ДАНС ще проверява лицата, които не са дали в разумен срок копие от документа си за самоличност за съхранение с цел спазване на законодателството против прането на пари.

С предложените промени би станало възможно едновременно да се обслужват бедстващи лица без документ за самоличност и да се удовлетворят изискванията за идентифициране на клиентите с цел превенцията на прането на пари и финансирането на тероризма.

Също така ще се облекчат центровете за временно настанявания както и затворите, защото бедстващите лица ще се настаняват в хотели със средствата от бързия кредит вместо да крадат или да молят за настаняване в центровете за временно настаняване.

За да бъде възможно лицата, които бедстват без документи, да бъдат обслужени от хотелите също трябва законодателни промени, защото в момента хотелите изискват показване на документ за самоличност. Трябва да се въведе алтернативно идентифициране, с биометрични данни така че хотелите да сканират биометричните данни, да запиват личните данни и да предават тази информация на ДАНС за проверка на съмнителни лица, за които се подозира, че са терористи, които се правят на туристи.

Предлагам хотелите да имат право да се обърнат към доставчик на финансови услуги или фирма за помощ на бедстващи лица без документ за самоличност с цел да получат копие от предишния документ за самоличност на лицето и с него да регистрират бедстващото лице (и данните за тези лица да се предава на ДАНС за евентуална проверка в случай на съмнение, че лицето е замесено в тероризъм или нелегална имиграция).

Усъвършенстването на законодателството ще даде възможност да съществуват фирми, специализирани в помощ на бедстващи лица без документ за самоличност. След  влизане в сила на законодателните промени, които предлагам, фирмата ще има право след като първоначално идентифицира лицето и сканира биометричните му данни и документ за самоличност, при случай на бедстване да идентифицира лицето на база биометричните му данни и да му даде платежен инструмент (дебитна карта) или пари в брой или да плати разходите му в хотел, медицинско заведение. Ще е необходимо обаче и либерализиране на законодателството, регулиращо хотелите, както предложих по-горе - за да може хотелът да приема гости, които нямат документ за самоличност.

За да може пазарът да създаде решения се налага законът ясно и недвусмислено да дава правна сигурност на предприемачите, че бизнесът им, обслужващ лица, които бедстват без документ за самоличност, ще бъде легален.

С помощта на ChatGPT написах на английски език предложение за промяна на европейското законодателство:

Empowering Individuals in Emergencies Without Valid Documentation

Петиция на Change.org (за да се измери интереса на хората по темата, ясно ми е, че няма как да има правни последици)

Регистрация в европейската платформа European Citizens' Initiative на практика се прави трудно, изисква се организаторът да събере няколко човека, които да му дадат личните си данни.

Алтернативно може да се тръгне по друг път - да се търсят съществуващи регулации и да се съдят държавите една по една за нехуманното си законодателство.

Подкрепете инициативата като напишете със свои думи защо смятате, че това е проблем и изпращайте електронни писма до политици и политически партии.

Напишете вашите коментари какво мислите за тези предложения и изобщо по тази тема под публикацията за тази статия в групата "Законодателният спам по света и у нас".

(На картинката - как изкуственият интелект си представя богат човек, който проси пари за да си плати издаването на паспорт и разходите за живот в хотела, докато чака издаване на паспорта (парите в ръката му стигат само да си купи бутилирана вода да не умре от жажда, не стигат за нищо друго).)

Коментари

Нищо в блога не следва да се разглежда като препоръка да се инвестира в акции и борсово търгувани фондове (инвестиращи в акции) вместо да се инвестира в нещо друго.

Информацията цели да послужи за взимане на информирано решение как да се инвестира така, че проблемите и разходите да са минимални (след като вече сте взели решение да инвестирате на пазара на акции).

Има и други инвестиции извън пазарите на акции и извън финансовите инструменти.

Тоест, нищо от написаното не е препоръка да се инвестира във финансови инструменти - акции, опции, фючърси, договори за разлика и т.н.

Тъй като често пиша за акции и други финансови инструменти някой може да остане с грешното впечатление, че препоръчвам да се инвестира в тях.

Има вероятност четенето на данни, включително и безполезни, да ви направи по-склонни да инвестирате и по-уверени. Това е известен бъг в мозъците на хората, пише го в книгите по поведенчески финанси.

nap-autopilot - автоматизиране на въвеждането на данни в годишната данъчна декларация

Трябва ви уеб хостинг? Разгледайте предложенията на ICDSoft.

Web hosting from ICDSoft.

Това не е платена реклама. Безплатна е. Макак така безплатна? Защо?

Харесвам собственика на тази фирма, той ползва част от печалбата ѝ за редица благотворителни инициативи.

Популярни публикации от този блог

С кой инвестиционен посредник е най-изгодно да се инвестира в акции, ETFs, метали (дългосрочно)?

Понеже редовно ме питат реших да напиша накратко по темата. (Обаче с времето се получи дълга статия, която от време на време допълвам.)

Trader Workstation (Interactive Brokers) - директно, през Карол, през Евро Финанс, през Булборкърс, през CapTrader - каква е разликата? Правя сравнение и с платформата EFOCS на Евро Финанс

Накратко: директно таксите на сделка са по-ниски, но има месечна такса от $10 .

Отговори на въпроси за данъците и попълване на годишната данъчна декларация при инвестиции на финансовите пазари

Статията я редактирам често, върнете се за да видите промените. Последни промени: 30 септември 2024 *.