Имам идея как да се намали бюрокрацията при издаване на лични карти и други документи за самоличност
Изпратих това предложение по електронната поща до Дирекция „Модернизация на администрацията“ във връзка с инициативата #ТестванеНаДържавата.
Имам идея как да се намали бюрокрацията при издаване на лични карти.
Когато български гражданин живее в България той е длъжен да има лична карта.
Затова няма смисъл да е задължитлено подаването на заявление за нова лична карта. Ако гражданинът не е подал заявление 2 месеца преди изтичане на картата, новата карта следва да се издаде автоматично не по-късно от 1 месец преди да изтече старата.
Ако гражданинът иска да я получи на различно място (не по адреса, който е известен на държавните органи) - само тогава да се налага подаване на заявление (за получаване на лична карта на друг адрес).
Също така трябва да може картата да се доставя с куриер. Куриерът предава пратката след представяне на лична карта или друг документ за самоличност (паспорт, шофьорска книжка). Само хората без никакви документи за самоличност няма да имат право да получат по куриер личната си карта.
И заявлението за получаване на картата на произволен друг адрес (или по куриер) да става без електронен подпис, само с обаждане по телефона или през сайта на съответния орган, който издава картите. (Електронните подписи не са евтини и не са лесни за ползване и хората не биха си купили такъв само за да подадат заявление за лична карта.)
Хората си поръчват доставки на пица и такси по електронен път, защо трябва да си поръчват личната карта по примитивния начин?
Доставчиците на платежни услуги верифицират сметките на клиенти чрез видеоразговор по телефона, защо държавните органи не могат едно заявление за получаване на личната карта на друг адрес или по куриер да получат по подобен начин?
Каква е разликата дали гражданинът ще дойде лично на гише или ще направи видео запис с искането си и ще го прати на видео пощата онлайн (или ще си говори със служителя в реално време чрез видеоразговор)? Разликата е, че е по-удобно да не пътува.
Според последните промени:
„Всички с постоянен адрес на територията, обслужвана от съответната областна дирекция, могат да подават заявления за издаване на нови документи за самоличност във всяко едно от звената "Български документи за самоличност" на територията на дирекцията. “
Това според мен не е достатъчно. Гражданите трябва да имат право да посетят всяко звено на "Български документи за самоличност", не само тези на територията на дирекцията.
Не разбирам защо има подобни излишни ограничения.
Ако има притеснения, че ще се злоупотребява (хората ще пращат фалшиви искания за получаване на личната карта на друг адрес) може да се изиска плащането за издаване на личната карта да става по метод за плащане, който дава възможност за проследяване на лицето, което извършва плащането (повечето видове методи на плащане са такива - получателят на плащането вижда кой изпраща парите: дебитни/кредитни карти, банкови преводи, превод през доставчик на платежни услуги и т.н.).
При получаване на новата лична карта се изисква представяне на старата (или на друг документ за самоличност - ако старата карта е изгубена/открадната), така че няма да има начин някой да получи лична карта неправилно (освен в случай, че представи фалшив документ, но същото може да се случи независимо дали картата се праща по куриер или трябва да се вземе лично).
Смятам, че има начини хем нещата да стават лесно, хем да няма повече злоупотреби (в сравнение със сегашната система).
Допълнение:
Предлагам да е възможно снимките да се правят в произволно фото ателие (или самостоятелно), така гражданите няма да има нужда да посещават офис на дирекция „Български документи за самоличност“, ще отидат само за да си вземат документа (или ще поискат да им се изпрати по куриер).
Предлагам да отпадне изписването на адрес върху личната карта. По този начин няма да има нужда от преиздаване на лична карта при смяна на адреса.
Предлагам ако се налага снемане и записване на нови биометрични данни върху личната карта или паспорта това да става при получаване (документът да има техническа възможност за безконтактен запис на данните след издаването му непосредствено преди получаване от клиента).
Алтернативно предложение: по желание на клиента да се вземат снимка и биометрични данни при получаване на документа, които да се ползват при нужда при следващо издаване на документ за самоличност (в рамките на 59 месеца) за да не се налага повторното им вземане следващия път.
Прочетете повече по темата:
Какво искам да се промени при издаването на документите за самоличност
Предложения в Портала за обществени консултации:
Децентрализиране на голяма част или всички от процесите
За намаляване на опашките пред гишетата във връзка с издаването на документи за самоличност предлагам част или всички процеси да се децентрализират.
- Възможност биометричните данни (пръстови отпечатъци) да се снемат освен на държавните гишета (Дирекция "Български документи за самоличност", ДБДС) и при доставчиците на удостоверителни услуги срещу заплащане на пазарен принцип без обществена поръчка (ако желаят и ако клиентът е съгласен с цената). Някои клиенти биха избрали частна фирма, защото предпочитат да си платят за да не чакат на опашка. След като се интегрират КЕП-овете в личните карти тези фирми ще имат освободен ресурс да поемат дейността (тъй като някои хора ще решат да имат само един електронен подпис - този в личната карта).
- Фотографирането да може да става по желание: при ДБДС, фотостудио или самостоятелно (с приложение с изкуствен интелект, което да преценява дали снимката отговаря на критериите или служител от ДБДС да преценява дали снимката става).
- Получаването на готовите документи за самоличност да става по желание на клиента: на гише при ДБДС или доставчиците на удостоверителни услуги, с куриер (ако клиентът има валиден документ за самоличност).
Предплащане на таксата за издаване на документите за самоличност
В случай, че предложението за отложено плащане на таксата за издаване на документите за самоличност не се приеме предлагам възможност за предварително депозиране на някаква сума, която в бъдеще да се ползва за плащане на такси по издаване на документи за самоличност.
За да е практически възможно ползване на този депозит трябва да няма изискване за документи, доказващи този депозит (по служебен път да се проверява дали има такъв депозит и дали е изразходен). Защото документът за депозит може да е откраднат/изгубен заедно с личните документи.
Считам, че е срамна червена лента след като гражданинът е платил да се изисква документ, който удостоверява това, защото същото може да се провери по служебен път автоматично, ако такава система е изградена.
Тъй като не е известно каква точно ще бъде цената на услугата вбъдеще трябва да е възможно да се плати по-голяма сума за всеки случай.
В някои случаи хората останали без документи за самоличност нямат достъп до парите си, защото банката им изисква документ за самоличност. За тях предплащането или отложеното плащане е спасение.
Може да се въведат и двете системи - както предварително, така и отложено плащане.
Коментари
Публикуване на коментар