Всяка година лично в банката за „потвърждаване на лични данни“ - иначе закриване на сметката, заплашват от Уникредит Булбанк
Нов закон за гавра с гражданите ни готвят нашите господари.
Ако не искате да ви закрият банковата сметка ще се налага да ходите всяка година в офис на банката, където да подавате декларация за актуализация на личните си данни. И евентуално ще има и попълване на въпросници.
Банкерите да не се притесняват, тяхната печалба е гарантирана. Ще има банкова такса „актуализация на лични данни“. Едни 50 лева годишно ми се вижда реалистично. (Уточнявам, че това е само моя хипотеза за по-драматичен ефект, може банката да компенсира разходите си с други такси, а не да въвежда специална такса с такова име.)
Ще има много пенсионери, които са изненадани когато не могат да си изтеглят пенсията от банкомата. Ще трябва да ходят до града, където е офиса на банката да подписват бумагите. Всяка година.
Идеята е, че всеки гражданин е по подразбиране заподозрян за пране на пари и финансиране на тероризма. Затова трябва да ходи всяка година в банката и да декларира, че не е абсолютен престъпник. (Формално не е така - декларира си само личните данни и попълва въпросник, но де факто си е точно така.)
Ами ако клиент на банка реши да отиде в чужбина за повече от година? Трябва да си закрие преди това сметките (за да не му блокират парите) и да започне да ползва банка в друга държава?
И това не се отнася само до банките - изискването се разпростира и върху множество други финансови посредници като застрахователи, брокери на недвижими имоти, инвестиционни посредници и други.
От вестник "Сега" са питали банката и от там са потвърдили, че сметките на клиентите, които не потвърдят или обновят данните, ще бъдат закрити:
"Ако не посетите клон на банката, за да препотвърдите или обновите данните си, сметката ви ще бъде закрита", предупреждават от колцентъра на Уникредит Булбанк всеки, който се обажда, за да потърси повече информация защо се налага да актуализира личните си данни, които банката вече има за него.
Има и нещо друго. Прогнозирам, че банките ще влошат услугите си подобно на Revolut, Monese и т.н. като блокират сметки на клиенти, които алгоритмите на системата за пране на пари и финансиране на тероризма не харесва.
Накратко: автоматизират установяването на рискови клиенти и ги изритват (замразяват и затварят сметките им) с цел да не им създават излишни разходи във връзка със законите за KYC/AML/CFT.
Затова на клиентите ще им се налага да ползват няколко различни банки и доставчици на платежни услуги, както и да държат големи суми извън банковата система (в брой) за да не останат без пари когато им блокират или затворят сметките.
Разгледах това в статията Законите против прането на пари се превръщат в заплаха - все повече хора стават жертва на тези закони.
Първия скандал във връзка с това писмо е налице: Скандал - управител на клон на Уникредит Булбанк обвинен в откровени заплахи, обиди и опит за изнудване от журналист, клиент на банката.
Допълнение: в предишната версия на статията ползвах фразите "блокиране на сметка" и "блокиране на пари", не съм убеден, че това е коректния израз. По-правилно е "закриване на сметката". От банката нищо не са казали за блокиране, само споменаха "закриване". Подвел съм се, защото Revolut има практика да блокира сметките преди да реши дали да ги закрива. Предполагам, че "закриване на сметка" значи, че не може да правите никакви операции с нея (освен да посочите къде да ви преведат парите). Подозирам, че банката ще иска да ходите в офиса ѝ за да си поискате парите (не знам дали ще бъде възможно онлайн да си поискате парите да бъдат преведени в друга сметка).
Допълнение: появиха се предположения, че банката има още една причина да бърза за среща с клиентите - въвеждането на двуфакторна автентикация (например чрез SMS или токен). Тоест, банката ползва повода за среща с клиентите заради прането на пари и финансирането на тероризма за да направи и още едно нещо - да вземе актуални телефонни номера, където да праща кодове по SMS (за онлайн банкирането и за 3D Secure).
Пламен Михов написа в коментар по темата във Facebook:
Привет, това е относно окончателното въвеждане на ПСД 2:
Regulatory Technical Standards (RTS) pertaining to directive (EU) 2015/2366 (PSD2)
С краен срок за въвеждане в изпълнение за всички банки 14.09.2019 г.
В момента е голям проблем с плащанията с банкови карти, особено извън България, където вече изисванията на ПСД2 вече са въведени на терминалите на фирмите, които заверяват плащанията и когато сте притежател на такава карта не можете да си направите плащането. Информация към банката не стига за плащане, клиентите се дразнят и се карат с фирмите. Много неприятна ситуация.
Нашите банки най-късно до 14.09 са задължени да са готови с тези изисквания за допълнителна авторизация - 3D Security Code или нещо друго. Пощенска ще са готови за 01.09, RBB, UniCredit и други на 14-ти. В момента са в процес на уведомяване на всички те си клиенти и up-date на клиентската си база дани: мобилен номер и актуален имейл.
Но все пак основната причина да искат серща с клиенти е театърът на сигурността във връзка с утежняването на законодателството за пране на пари и финансиране на тероризма.
Уникредит Булбанк продължават да звънят на клиенти за "актуализация на лични данни"
Законите против прането на пари се превръщат в заплаха - все повече хора стават жертва на тези закони (да ви блокират сметката, докато сте в чужбина става все по-голям риск за клиентите).
Театърът на сигурността в българските банки
Коментари
Публикуване на коментар