След като натрупах опит със закриването на сметки и изчетох тарифите на няколко банки събрах информация за това какво може да се обърка.
Има два много дразнещи проблема с електронното банкиране на някои банки.
1. Не може да се вадят справки за закрити сметки, няма достъп до данни за закрити сметки.
2. Ако сметката е открита преди активиране на онлайн банкирането (или преди сметката да се добави като достъпна в онлайн банкирането!) не се виждат данните за движенията по сметката преди активирането.
Защо това е проблем
Понякога се налага да се вадят извлечения (справки за движението по сметките) например в случай на проверка от НАП (такава справка може да ви искат в случай, че се регистрирате/дерегистрирате по ЗДДС - включително и като физическо лице!).
Банките имат таксички когато отидете на гише и искате да ви дадат справка, особено солени са цените за справки за минали години или закрити сметки.
По принцип НАП може да поискат съгласие сами да си вземат данните от банките, но може и да поискат вие да покажете извлечения/справки от банките.
Банки, които позволяват да се видят закрити сметки през онлайн банкирането:
➡️ Алианц (тествано на 03 февруари 2020)
➡️ БАКБ (тествано януари 2020, на 03 февруари 2020 продължавам да имам достъп до закритата сметка в раздел закрити сметки)
➡️ Пощенска банка (тествано на 25 февруари 2020)
➡️ Прокредит банк (Някога имаше случаи да се виждат закрити сметки, по-късно можеше да се прави справка за стари нареждания, но не и за стари движения по сметки; след обновяване на системата им мисля, че не може, не съм им клиент вече и не знам със сигурност.) Тествано отдавна, сега как е не знам.
➡️ ОББ - след закриване на сметката все още се вижда закритата сметка през мобилното приложение и онлайн банкирането. Но побързайте, защото периодът е ограничен. Тествано 2025 година. (3 дена след закриването на сметката не я виждам в мобилното приложение, не се сетих да проверявам всеки ден за да знам колко време точно отнема изчезването на сметката от мобилното приложение.)
➡️ Тексим банк - дълго време след закриването сметката е достъпна през онлайн банкирането (през браузър) за достъп до извлечения и справки. Но за всеки случай си дръпнете извлеченията веднага при възможност. Тествано 2025 година.
Банки, които не позволяват да се видят закрити сметки през онлайн банкирането:
➡️ ЦКБ - веднага изчезна. Тествано януари 2020 година.
➡️ Токуда - веднага изчезна достъпа до закритите сметки. Тествано януари 2020 година.
➡️ ПИБ - не помня дали веднага изчезна достъпа до закрити сметки, но в момента нямам достъп.
Банки, които не позволяват да се видят движенията по сметката, които са се случили преди активиране на онлайн банкирането:
➡️ ОББ (тествано отдавна, сега не знам как е за новооткрити сметки)
➡️ ЦКБ (тествано отдавна, сега не знам как е за новооткрити сметки)
Пишете коментари за впечатленията си от системата за онлайн банкиране на вашата банка.
Вадете си справки за движение по сметките преди да ги закриете (в същия ден - желателно) и искайте да ви активират онлайн банкирането преди да внасяте/теглите/получавате пари по сметката. За да си нямате излишни проблеми.
Потвърждение/удостоверение за закрита сметка
През 2025 година закривах сметка в ОББ, дадоха ми без да питам потвърждение за закрита сметка. Но други банки може да не дават такива документи или да искат такса за това. Особено ако дойдете по-късно за такъв документ.
Затова е добра идея всеки път когато закривате сметка да изисквате копие от документа за закриване на сметка, който подписвате (ако няма да ви дадат безплатно документ, удостоверяващ закриване на сметката). И да им кажете остатъка парите от сметката да ги преведат към друга сметка с основание "закриване на сметка" (изрично да го пише това в основанието на превода).
Тоест идеята е да ползвате банковия документ за транзакцията с основание "закриване на сметка" като доказателство, че сметката е закрита (ако ви потрябва да доказвате това пред инвестиционния си посредник например (ИП) - някои ИП искат да видят, че сметката ви е закрита за да ви разрешат да теглите по друга сметка).
Според мен може и да минете между капките без да плащате за банково удостоверение за закрита сметка, ако имате алтернативен начин да докажете, че сметката е закрита (с извлечение, в което се вижда как салдото на сметката намалява на нула с последен превод "превод при закриване на сметка"). Или снимка от заявлението за закриване, подписано и подпечатано от банката (питайте дали може да ви дадат копие на документа и/или да ви разрешат да го снимате).
Възможно е да вземете без такса справка от БНБ (предоставяне на информация от Регистъра на банковите сметки и сейфове по електронен път), на която се вижда датата на закриване на сметката. Но трябва да имате КЕП за това (например КЕП от b-tust на смарт карта предплатен за 3 години излиза изгодно, аз ползвам такъв; с облачни КЕП не мисля, че ще стане).
Клиент на Прокредит банк се оплака, че банката го е одрала с 50 лева за удостоверение (за закрита сметка). Проверих - към 2025 година в тарифата на банката продължава да стои такса 50 лева за удостоверения. Много по-евтино ще ви излезе да си вземете от БНБ справка за закрита сметка или да покажете справка от банкова сметка, където се вижда превод с основание "закриване на сметка".
Коментари
Публикуване на коментар