Изпратих следното предложение до министъра на финансите. Не могат да се оправдават с #НямашеКойДаНиКаже.
Предлагам опростен ред за спазване на данъчното законодателство от свободните професии (самоосигуряващите се лица).
Сегашното подаване на декларации е много сложно и за повечето хора изисква да се абонират за счетоводител (ОКД-5, Д1, Д6, смятане на работни дни и пропорционално осигуровките).
А може да е по-просто.
Предлагам да се разработи мобилно приложение (и алтернативно да има и уеб интерфейс същата система за да е достъпна и за хора, които предпочитат десктоп пред смартфона).
С лесен и интуитивен интерфейс да се въвеждат приходите. Да може лесно да се сторнират върнати приходи (без глупавия ритуал със вземане на лични данни от клиента и подписване върху бележка от кочан.)
Получавайки доход той да може да се впише в това приложение. Тоест идеята ми е самоосигуряващите се (свободна професия) лица да могат да избират по този опростен начин да си отчитат доходите (вместо да се абонират за счетоводител, което е основният голям разход за много от свободните професии). Приложението да може да подава автоматично целия комплект декларации (Д1, Д6 и т.н.) и данните от него автоматично да влизат в годишната данъчна декларация. В резултат на ползване на приложението автоматично да се генерират тези декларации от НАП (все едно данъкоплатецът ги е подал) и приложението да извежда инструкции как да се платят дължимите данъци и осигуровки (или ако се вкара дебитна карта в него директно да ги дърпа от дебитната карта след потвърждение от потребителя). В случай, че лицето няма друго за деклариране да отпада подаването на годишна данъчна декларация, приложението само да смята колко данъци и осигуровки има за доплащане и да дърпа това от дебитната карта, която му е дадена (или да извежда инструкции как да се плати по друг начин).
Предлагам данъкоплатецът да може с лесен и интуитивен интерфейс на това приложение да въвежда данни за това през кои дни от месеца е работил за да може приложението да изчисли дължимите осигуровки както е по закон. В момента данни за това се дават два пъти, ако правилно съм разбрал логиката на декларациите - с декларация за прекъсване/подновяване на дейност и с още една декларация Д1. Ако тези декларации (с цел обратна съвместимост със съществуващите системи) се генерират от самия НАП автоматично (на база данните от приложението) това ще облекчи данъкоплатците като ще ги освободи от нуждата да се абонират за счетоводител. Този абонамент е един от големите разходи (ако не и най-големия разход) за някои данъкоплатци и ги насърчава да работят в сивия сектор.
Регистрацията в регистър БУЛСТАТ предлагам да става през това мобилно приложение. Без издаване на пластика/картонче, без излишна бюрокрация. Ако все пак се издава карта с номер - да се праща по пощата или с куриер. Също и да отпадне подаване на ОКД-5 за потребителите на мобилното приложение във връзка със започване/прекъсване/възобновяване/прекратяване на дейността - тези данни да се въвеждат през мобилното приложение с лесен и интуитивен интерфейс.
В момента има възможност по електронен път да се подават декларациите към НАП, но това само електронизира червената лента, не намалява сложността.
Издаването на фактури, съдържащи лични данни на клиента (Име, адрес, ЕГН) не е добра идея. Данъчните закони са неясни по отношение на това какви данни може да не се пишат в първичните счетоводни документи. Предлагам да се напише ясно в закона, че самоосигуряващите се лица (свободни професии) могат да издават първични счетоводни документи с минимално количество данни - без данни за клиента, само с номер по ЕИК на получателя на дохода, дата (може и само месец да се пише) и сумата, която е получена.
Не бива продажбата на услуги без събиране на лични данни за получателя на услугата да бъде привилегия само за тези, които имат касов апарат. Касовият апарат е скъп и насърчава хората да работят в сивия сектор. Цената на касовия апарат е изкуствено завишена от честата им смяна и други фактори.
Като алтернатива на създаването на такива първични счетоводни документи предлагам да се ползва и мобилното приложение.
Важно е да няма задължително събиране на лични данни от потребителите на услугите. Това е критично за особени сектори като секс услугите. Важно е секс работниците да могат да си отчитат приходите без да издават първични счетоводни документи, които да съдържат лични данни на клиентите. Касовият апарат е едно решение, но е скъпо, по-евтино за секс работника ще бъде да ползва това мобилно приложение, което предлагам да бъде създадено от държавата.
След като приложението е готово считам, че е добра идея да се направи информационна кампания, особено таргетирана към секс работниците, за да бъдат насърчени да се обръщат към държавните органи за съдействие когато бъдат рекетирани. Да им се обясни как може да отчитат/декларират доходите си и да плащат данъци и осигуровки законно за да не се притесняват да искат съдействие от държавата във връзка с рекета, на който са подложени.
Въпреки, че в България вече е законно да се извършват секс услуги (в резултат от решение на Конституционния съд), много от секс работниците продължават вместо да плащат данъци и осигуровки да плащат близо половината от дохода си на рекетьори (наричани некоректно сутеньори; казвам това, защото тези уж сутеньори не се занимават с маркетинг/реклама, а само с рекет).
Коментари
Публикуване на коментар