Пратих на „Да, България“ предложения за подобряване на законодателството.
Цитирам:
относно либерализирането на таксиметровите услуги
Предлагам да се създаде лесна и удобна възможност (без излишна червена лента) желаещите да предлагат таксиметрови услуги инцидентно (напр. 1 час дневно, на връщане от работа да вземат други хора в тяхната посока) да го правят.
Сегашният режим на минимални прагове на осигуровките не позволява това. Осигуровките на самоосигуряващите се лица могат да се прекъсват на дневна база, почасово не е възможно. Например работещият свободна професия може да подаде заявление за прекъсване на дейност и после заявление за подновяване на дейност на дневна база (броят дни е цяло число, не може 0,1 работни дена да е работил).
Много е важно данъците и осигуровките от такива инцидентни услуги по превоз да се декларират и плащат просто. Може да се въведе нов режим на плащане на данъците "инцидентни услуги" и хората да имат право на избор дали да ползват стария режим или новия.
Представям си го така:
- Данъкоплатецът влиза в портала на НАП с безплатно издадения ПИК код. Или с електронен подпис.
- Въвежда дохода от инцидентни услуги от предходния месец (ако той е над някакъв праг, например 1000 лева - при по-малка сума на дохода от началото на годината декларирането му се отлага за следващия месец или най-късно до януари следващата година).
- Системата сама си смята нормативно признати разходи (след като се въведе категорията инцидентни приходи - напр. таксиметров превоз), колко лева отиват за осигуровки, колко за данък общ доход.
- С натискане на бутона "потвърждавам и плащам" системата приема декларацията и се извършва плащане (с дебитна карта, с директен дебит или друг удобен платежен метод - ePay, цифрови левове/евро (central bank digital currency). Разбира се за по-скъпите платежни методи като PayPal да е предвидена допълнителна такса за плащането, която да отказва данъкоплатците да ги ползват. Иначе ще е некоректно обогатяване на тези доставчици на платежни услуги. Възможност за плащане на данъци с криптовалути също може да се помисли.
За всяка категория инцидентни доходи да има различен процент нормативно признати разходи.
Тоест концепцията за инцидентния доход да се приложи не само за таксиметровите превози, но и за всякакви други услуги, за които сега данъчната червена лента е ненужно усложнена (регистрация в регистър БУЛСТАТ, подаване на заявление за започване на дейност (прекъсване/подновяване на дейност), подаване на декларации Д1 и Д6 и т.н.).
Тъй като съм активен в социалните мрежи и пиша интересни неща в блоговете си ми се случва да ме питат дали предлагам платени консултации. Налага се да отказвам, защото не ми се занимава с червената лента.
Идеята на нормативно признатите разходи е да не се налага водене на счетоводство (да се отчита само общия размер на приходите от съответната инцидентна дейност, без да се смятат реалните разходи).
Извън темата за таксиметровите услуги:
Предлагам и да се опрости данъчното законодателство като цяло и също така НАП да напише ясни инструкции за често срещани данъчни казуси като stock split, stock spinoff. Ако не може да напише - да се добавят членове в закона, които уреждат това ясно и по възможно най-удобния за данъкоплатците начин.
Примери за въпроси, на които НАП не може да отговори или отказва да отговаря може да намерите в блога ми: https://redtapepayments.blogspot.com/2020/09/blog-post.html
Според мен е редно да събират такива интересни и трудни въпроси и ако преценят, че засягат много данъкоплатци да ги добавят на сайта си и в инструкциите за попълване на данъчната декларация (разширената версия на инструкциите, която се тегли в отделен файл - ако отговор няма в кратката).
Коментари
Публикуване на коментар